Yachtman al Clubului Nautic Român, primul român care a traversat solitar Oceanul Atlantic

Ing. Marius Fugaru ●

 

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES, îl menţionează pe yachtmanul Dorel Nacou (Nacu), de la Clubul Nautic Român, drept unul dintre protagoniştii celor patru evenimente marcante ce au definit profilul socio-economic al judeţului Constanţa în presa anului 2017, prin reuşita sa de a fi primul navigator român care a traversat Oceanul Atlantic la bordul unui velier, în cadrul unei regate oficiale, ajungând la finiş, în Portul Le Marin, chiar în dimineaţa Zilei Naţionale, pe 1 Decembrie.

În mod difinitoriu pentru Dobrogea, spunem noi, Retrospectiva anului 2017 – AGERPRES, reflectă importanţa şi valoarea profesională a specialiştilor din cadrul altor trei organizaţii emblematice din judeţul Constanţa, Compania  Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa S. A, Garda de Coastă şi Inspectortul pentru Situaţii de Urgenţă Dobrogea, al judeţului Constanţa, ce au fost în prim-planul mediatic, pe parcursul anului 2017, prin activitatea remarcabilă a profesioniştilor lor. 

 

 

Ziua de 1 Decembrie a consemnat o performanţă de palmares pentru sportul cu vele românesc, după ce navigatorul Dorel Nacou, legitimat la Secţia de Yachting a Clubului Nautic Român, din Constanţa, a atins la ora 00.40 UTC (02.40 – ora Bucureştiului) punctul terminus al aventurii sale în traversarea solitară a Oceanului Atlantic, odată cu acostarea în portul Le Marin, din Insula Martinica, fiind ultimul concurent al Regatei Mini-Transat 2017 La Boulangère, Clasa Mini-Proto, care a sosit din cursă.


Potrivit datelor oficiale înregistrate de sistemul minitransat.geovoile.com/2017/tracker/,  yachtmanul român, legitimat la clubul de profil din Constanţa, a urmat un traseu ce însumează 4.801,27 mile nautice între porturile La Rochele (Franţa) şi Le Marin (Martinica), parcurs în 41 de zile, 8 ore, 28 minute şi 50 de secunde cu o viteză medie totală ponderată de 4,88 noduri, cu escală de etapă în Las Palmas şi o altă escală tehnică pentru repararea catargului rupt, în Boujdour (Sahara Occidentală).

 

 

Fiind susţinut de şantierul naval iXblue la care lucrează din anul 1993, în La Ciotat (Franţa), pe 1 octombrie 2017 yachtmanul Dorel Nacou a luat startul primei etape, La Rochelle – Las Palmas, din Regata Mini-Transat 2017 La Boulangère. După startul pe care l-a luat pe 1 noiembrie, din Las Palmas, la bordul velierului de 6,5 metri, 412 iXblue Vamonos, pentru cea de-a doua etapă a cursei, noaptea, după aproximativ 90 mile nautice parcurse, i s-a rupt catargul din fibră de carbon, în timpul unei furtuni severe.

 

Au urmat cinci zile de eforturi, în micul port pescăresc Boujdour, din Sahara Occidentală (Maroc), pentru remedierea provizorie a avariilor înregistrate la catarg, prin mobilizarea echipei tehnice iXblue şi cu susţinerea acordată de prietenii Clubului Nautic Român, din mica localitate marocană şi din portul mauritanez Nouadhibou.

 

După escala tehnică a plecat din nou în cursa de traversare a Oceanului Atlantic, navigând cu prudenţă şi dovedind o imensă doză de cumpătare şi răbdare. A sosit în portul de destinaţie finală, după o nouă etapă de 29 zile 11 ore 32 minute, timp în care a parcurs 3.289 mile nautice, între Las Palmas şi Le Marin.

 

Astfel, Dorel Nacou a demonstrat mai mult decât elocvent adevărul celebrului proverb românesc: „Cu răbdarea treci marea!”.

 

Ajuns în portul Le Marin pe 1 Decembrie, de Ziua Naţională a României, Dorel Nacou, primul navigator român care a traversat solitar Oceanul Atlantic, a transmis prin intermediul unui comunicat de presă, dat publicităţii de Clubul Nautic Român, că a dedicat această premieră sportivă Centenarului Marii Uniri, eveniment căruia îşi doreşte ca împreună cu colegii din club să-i consacre, în 2018, chiar o cursă de anduranţă pe Marea Neagră, ce şi-ar putea lua startul din Portul Constanţa.

 


*****

■ 2017: Anul de vârf al relansării investiţiilor în Portul Constanţa

 

Pentru economia judeţului şi comunitatea locală anul 2017 a însemnat, în primul rând, relansarea investiţiilor majore în Portul Constanţa, garanţia dezvoltării şi diversificării afacerilor şi, implicit, consolidarea celor peste 20.000 de locuri de muncă directe şi indirecte, cât se apreciază că generează activitatea economică de pe platforma portuară aflată în operarea directă a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa SA.

 

Investiţiile, în valoare de peste 29 de milioane de lei şi aproape 46 milioane euro, potrivit bilanţului CNAPM Constanţa, au fost făcute din fonduri proprii ale companiei, fonduri europene şi bani proveniţi de la bugetul Ministerului Transporturilor.

 

Potrivit raportului, prezentat de directorul general al companiei, Dan Tivilichi, pe parcursul anului 2017 CNAPM Constanţa a avut 13 proiecte majore pentru investiţii în infrastructura portuară – lansate în execuţie, finalizate, deschise finanţări pentru execuţie sau studii de fezabilitate.

 

Astfel, a fost demarat planul cadastral aferent teritoriilor porturilor Constanţa şi Tomis, hartă în premieră pentru porturile maritime româneşti, a fost efectuată prima etapă a dragajului de întreţinere în bazinele portuare Constanţa şi Midia, operaţiune reluată după mai bine de zece ani şi a fost realizată, cu resurse proprii, pentru prima dată, reţeaua electrică de forţă şi iluminat în zona danelor fluvio-maritime 97 – 99, la terminalul de barje, din zona porţii de acces numărul 7 a Portului Constanţa Sud. De asemenea, după aproape 20 de ani au fost preluate şi puse în operă, exclusiv în regie proprie, lucrările de reparaţii, asfaltare şi întreţinere la drumurile de acces, parcări şi marcaje rutiere.

 

Totodată, au fost achiziţionate propriile autobasculante multifuncţionale şi au fost executate reparaţii la clădirea administrativă rădăcină Mol III S. Au fost achiziţionaţi noii amortizori de cheu la dana 79, pentru operare şi de acostare în siguranţă a navelor şi a început proiectarea pentru extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7, la joncţiunea cu noul pod rutier peste Canalul Dunăre-Marea Neagră şi drumul de legătură între porţile 8, 9, 10, 10 B şi zona de nord a Portului Constanţa. În acelaşi timp, a fost asigurată finanţarea pentru lansarea licitaţiei pentru dragajul de investiţie şi a început implementarea proiectului de creare a infrastructurii pentru amenajarea Danei 80 ca dană specializată în operarea navelor cu adâncimi mari. Tot în 2017 a fost lansat în execuţie studiul de fezabilitate şi aplicaţia de finanţare, prin fonduri europene, pentru realizarea lucrărilor de infrastructură în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanţa Sud – MOL III S – ultima fază de extindere. Şi, nu în ultimul rând, au început lucrările de modernizare şi sistematizare a accesului la Poarta 1 a Portului Constanţa, în cadrul proiectului CIVITAS Portis.

 

 

Directorul general al companiei spune că la fel de importante sunt investiţiile proprii lansate în execuţie sau chiar finalizate de operatorii portuari, evidenţiind finalizarea lucrărilor şi darea în folosinţă a terminalului de cereale din danele 55-56, cu o capacitate de operare de 200.000 tone, în care Oil Terminal a investit peste 44 milioane euro, demararea lucrărilor de construcţii în dana 80 a terminalului de cereale de 200.000 tone, investiţie de 50.000.000 de euro, lansată de COMVEX, sau finalizarea în acest an a investiţiilor de peste 14,5 milioane de euro, în modernizarea şi eficientizarea infrastructurii de operare containere, în danele 51-52, realizate de operatorul SOCEP.

 

*****

■ Record ”de casă” la Garda de Coastă

Cea de-a doua jumătate a anului 2017 a marcat pentru Garda de Coastă stabilirea unui nou prag al ”recordului de casă” în ceea ce priveşte operaţiunile de combatere a migraţiei transfrontaliere ilegale, evident record nedorit mai ales că în cazul interceptărilor pe mare a navelor cu migranţi intervenţiile capătă de fiecare dată o notă aparte.

 

Potrivit unui raport realizat la solicitarea AGERPRES, în lunile august, septembrie şi noiembrie au fost înregistrate şase cazuri de migraţie ilegală la Marea Neagră, în cadrul cărora au sosit clandestin în apele teritoriale naţionale, la bordul unor ambarcaţiuni improprii navigaţiei pentru transportul de persoane, 549 de cetăţeni străini, dintre care 537 de migranţi din Irak, Iran, Pakistan, Siria şi Afganistan (238 bărbaţi, 99 femei şi 200 copii).

 

Poliţiştii din cadrul Gărzii de Coastă, coordonaţi de procurorul din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, au definitivat cercetările şi au identificat 12 traficanţi ai grupurilor de migranţi (şase cetăţeni turci, un bulgar, un sirian, doi irakieni, un iranian şi un cetăţean cipriot), care au fost prezentaţi instanţei, fiind ulterior arestaţi preventiv.

 

De altfel, în cadrul unei reuniuni internaţionale organizată la Constanţa, şeful IGPF, chestorul general Ioan Buda, a spus că a sporit considerabil presiunea migraţiei clandestine pe Marea Neagră şi pe noua rută vest balcanică.

 

Totodată, în perioada ianuarie – decembrie 2017 au fost constatate 16 treceri ilegale ale frontierei de stat cu Bulgaria (Negru Vodă – 7, Ostrov – 5, Mangalia – 4), fiind depistate în zona de competenţă a Gărzii de Coastă 113 persoane, dintre care de 99 de migranţi (47 bărbaţi, 29 femei şi 23 minori), proveniţi majoritatea din Irak şi Siria (Albania-2, Bulgaria-1, Irak-37, Siria-54, Turcia-4, Ucraina-1) şi 14 călăuze de naţionalitate bulgară. În acelaşi timp, la frontiera de stat cu Ucraina au fost constatate patru treceri ilegale, fiind depistaţi patru migranţi (Ucraina-3, India-1).

 

Directorul Gărzii de Coastă, Cristian Cicu, apreciază că un factor important în activitatea instituţiei îl reprezintă cooperarea internaţională care are ca scop dezvoltarea de mecanisme pentru a asigura contracararea fenomenului infracţional şi implicit asigurarea unui înalt nivel de securitate a frontierei terestre şi maritime. Potrivit acestuia, atât în plan bilateral, cu Bulgaria, Turcia şi Ucraina, cât şi regional, în cadrul Forumului de Cooperare la Marea Neagră, au fost îndeplinite angajamentele asumate şi îndeplinite prevederile planurilor de cooperare.

 

De asemenea, a subliniat directorul Cristian Cicu, trebuie menţionată contribuţia importantă şi constantă a efectivelor navale ale Gărzii de Coastă ce acţionează permanent în cadrul operaţiunilor organizate de Agenţia FRONTEX şi participarea a trei nave maritime de patrulare, pe perioade de câte patru luni fiecare, la Operaţiunea Comună EPN POSEIDON SEA 2017, pentru prevenirea şi combaterea migraţiei ilegale la frontierele maritime ale UE.

 

În perioada ianuarie-februarie, nava maritimă de patrulare MAI 1102 şi în perioada 28 aprilie – 3 septembrie, nava maritimă de patrulare MAI 1101 din cadrul Gărzii de Coastă au participat la misiunea „EPN POSEIDON SEA”, organizată sub egida FRONTEX (Agenţia Europeană pentru Poliția de Frontieră şi Garda de Coastă), în cadrul proiectului Reţeaua Europeană de Patrulare (EPN), la frontierele maritime ale Greciei.

 

Operaţiunea s-a desfăşurat în Marea Egee şi echipajul navelor Poliţiei de Frontieră Române, au executat misiuni individuale de patrulare, supraveghere, căutare şi salvare în Marea Egee, la frontiera maritimă a Greciei, alături de forţele de poliţie şi de impunere a legii ale tuturor statelor membre U.E. participante la misiune.

 

De asemenea, ca urmare a angajamentelor asumate de ţara noastră de a contribui la efortul european de gestionare a fluxului de migranţi din Grecia, în perioada 29 august 2017 – 4 ianuarie 2018, Garda de Coastă a detaşat, în zona operaţională a misiunii Frontex din Grecia, nava maritimă de supraveghere, MAI 1104, cu un echipaj format din 25 de poliţişti de frontieră.

 

Timp de aproximativ patru luni, nava MAI 1104 execută în apele Mării Egee, misiuni individuale de patrulare, supraveghere, căutare şi salvare, alături de celelalte state membre U.E. participante la misiune.

 

De la începutul anului, poliţiştii de frontieră români de pe navele Gărzii de Coastă au salvat, individual şi în cooperare cu echipajele celorlalte nave detaşate de către statele membre în Grecia, în cadrul Operaţiunii Comune „POSEIDON 2017”, peste 1.400 persoane care se aflau în pericol, la bordul unor ambarcaţiuni de mici dimensiuni, în apele teritoriale elene.

 

*****

■ Palmarest nefast înregistrat de salvatorii ISU Dobrogea, pe plajele litoralului Mării Negre

 

Potrivit unui bilanţ întocmit de inspectorul şef al ISU Dobrogea, colonel Daniel-Gheorghe Popa, în perioada 15 iunie – 1 octombrie, paramedicii şi salvatorii militari dislocaţi în cadrul celor şase puncte de prim-ajutor organizate pe plajele din Mamaia, Eforie Nord, Eforie Sud, Costineşti, Saturn şi Techirghiol au desfăşurat 1.487 de acţiuni de căutare şi salvare de la înec, din apele litorale al Mării Negre. Zilnic, în intervalul orar 08.00-20.00, 42 de cadre militare, paramedici şi salvatori specializaţi au asigurat permanenţa pentru situaţiile de resuscitare, căutare pe mare şi salvare de la înec în cadrul celor şase puncte permanente de prim-ajutor instalate pe plajele turistice.

 

Pentru intervenţia eficientă în cazurile de prim ajutor, în afară de personalul de intervenţie specializat, ISU Dobrogea a mobilizat şi mijloace operative adecvate, fiind vorba de cinci ambulanţe SMURD, cinci vehicule şenilate de teren şi cinci ambarcaţiuni rapide.

 

Pe parcursul sezonului estival paramedicii şi scafandrii ISU au reuşit să salveze din apă 89 de persoane, din care, din nefericire, în 25 de cazuri a fost declarat decesul.

 

 

*** Un navigator român a traversat solitar Oceanul Atlantic în premieră

 

Ziua de 1 Decembrie a consemnat o performanţă de palmares pentru sportul cu vele românesc, după ce navigatorul Dorel Nacou, legitimat la Secţia de Yachting a Clubului Nautic Român, din Constanţa, a atins la ora 00.40 UTC (02.40 – ora Bucureştiului) punctul terminus al aventurii sale în traversarea solitară a Oceanului Atlantic, odată cu acostarea în portul Le Marin, din Insula Martinica, fiind ultimul concurent care a trecut finişul, al Regatei Mini-Transat 2017 La Boulangere, Clasa Mini-Proto.

 

Potrivit datelor oficiale înregistrate de sistemul minitransat.geovoile.com/2017/tracker/, yachtmanul român, legitimat la clubul de profil din Constanţa, a urmat un traseu ce însumează 4.801,27 mile nautice între porturile La Rochele (Franţa) şi Le Marin (Martinica), parcurs în 41 de zile, 8 ore, 28 minute şi 50 de secunde, cu o viteză medie totală ponderată de 4,88 noduri, cu escală de etapă în Las Palmas şi o altă escală tehnică pentru repararea catargului rupt, în Boujdour (Sahara Occidentală).

Foto & Video: Clubul Nautic Român ©, AGERPRES.

 

One thought on “Yachtman al Clubului Nautic Român, primul român care a traversat solitar Oceanul Atlantic

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.