Valențe educative dezvoltate prin sportul cu vele

 Andreea MIHĂESCU ●

1.Universitatea din Pitești, Facultatea de Științe, Educație Fizică și Informatică, Școala Doctorală în domeniul Știința Sportului și Educației Fizice;

2. Clubul Nautic Român;

 

Cuvinte cheie: yachting, dezvoltare, educare, valențe educative

Rezumat: Aceast articol a fost realizat în vederea determinării și evidențierii competențelor pe care le capătă sau și le dezvoltă un sportiv, în urma practicării yachtingului. Pe baza utilizării metodei studiului bibliografic, am reliefat informațiile utilizate de autorii de specialitate, referitoare la navigație și navigatori. Am demonstrat că yachtingul este  „regele sporturilor și sportul regilor” prin enumerarea a o parte din conducătorii marilor puteri mondiale sau a personalităților cu rezonanță istorică, care au îmbrățișat această disciplină fie la nivel de loisir, fie transforând-o într-o carieră. Am evidențiat amploarea pe care o capătă programele de pregătire pe mare, dedicate persoanelor cu vârste cuprinse între 15 și 30 de ani și aportul pe care îl au acestea asupra modelării personalității. Am analizat din perspectivă proprie activitățile unui velist și calitățile pe care și le dezvoltă în urma practicării navigației cu vele, iar în finalul lucrării, am utilizat metoda interviului, cu ajutorul căreia am profilat opinia celei mai bune sportive din România și a unuia din cei mai buni antrenori din lume.

INTRODUCERE

Scopul lucrării este acela de a evidenția valențele educative ale sportului prin prisma navigației cu vele și de a prezenta și sublinia competențele pe care le capătă un practicant al acestei discipline.

Lavrov I.P. consideră că: „Sportul cu vele este unul dintre cele mai complexe mijloace de educație psiho somatică și volitivă, de consolidare fizică a organismului și întărire a rezistenței la factorii extremi de mediu și climă, de educare a concentrației și dezvoltare a simțului orientării și judecății logice spontane.” (Lavrov I.P., 1966, p. 12)

Scriitorul marinar Jean Bart, alias comandorul Eugeniu Botez (Cristea Irina Andreea, 2014) consemna în 1932 că „nu există nici un sport pe lume care să dea rezultate mai depline decât sportul nautic. El formează ochiul, sângele rece, stăpânește nervii, dezvoltă curajul, spiritul de inițiativă pentru decizii prompte, dă ființei omenești putința de a conduce. Sportul nautic, stabilind cea mai perfectă armonie între spirit și corp, este numit regele sporturilor și sportul regilor.”(Yacht Holidays, f.a.) Lavrov  completează însă această definiție, subliniind că pentru  iubitorii sporturilor cu vele, „yachtingul este o stare de spirit. Este al cincilea anotimp, al șaselea simț sau a cincea stare de agregare a materiei.” (Lavrov I.P., 1966, p. 12)

 

  1. Dezvoltarea abilităţilor de lider la bordul navelor

Pentru a întări cele spuse de Jean Bart în 1932, este suficient să aruncăm o privire asupra istoriei cu privire la conducătorii marilor puteri mondiale și vom observa că mulți și-au șlefuit caracterul în școli de profil, și-au antrenat capacitatea de a lua decizii la bordul navelor și au învățat să lucreze în echipă și să coordoneze oameni și mișcări în cadrul misiunilor pe mare. Prințul Charles (The Prince of Wales and the Duchess of Cornwall, f.a.) și Prințul William (Pierce A., 2008) au activat în Marina Regală, George W. Bush (Naval History and Heritage Command, 2017(1)) și Gerald R. Ford (Naval History and Heritage Command, 2017(2)) se numără printre cei șase președinți americani care au făcut parte din U.S. Navy (The Sextant, 2015). Despre pasiunea comună a lui John F. Kennedy (U.S. Navy, 2013) care a concurat și câștigat competiții de profil și Franklin D. Roosevelt (Biography.com Editors, 2017) care a  trăit multe evenimente pe mare se poate citi în cartea „Sailor in the White House” (Cross R.F., 2015).  Țarul Petru I al Rusiei a fost ofițer de marină, amiral, constructor de nave (Vîlcovan Natalia, 2012) și mentorul primului club de yachting cunoscut în lume, Flotila de Neva (Magazin Nautic, 2010), despre care se vorbește în arhivele USA National Association of Yacht Clubs, înființat în 1718, la 20 de ani după moartea acestuia. Juan Carlos, fostul rege al Spaniei și un velist iscusit, a participat la Jocurile Olimpice de la Munchen din 1972 (The New York Times, 1992) la clasa Dragon, iar la vârsta de 79 de ani a devenit campion mondial, împreună cu echipajul său concurând la clasa Six Metre (The Local, 2017). Sora sa, Prințesa Cristina a urmat tradiția familiei și s-a calificat la întrecerea supremă, în anul 1988 (The New York Times, 1992). Regele Felipe al Spaniei, a practicat yachtingul de performanță, iar în anul 1992, a făcut parte din delegația de sportivi care a participat la Olimpiada din Barcelona (Associated Press, 2013). Albert Einstein și Morgan Freeman sunt alte două personalități care au îmbrățișat navigația cu vele (Reynolds P., 2015).

Mark Rushall, autorul uneia din cele mai importante și complete lucrări referitoare la regulamentul competițiilor și tactica utilizate pe apă, în timpul acestora, „RYA Tactics”, declara că „întrecerile de yachting sunt des asemănate cu jocul de șah.” (Rushall Sailing, f.a.)

Această afirmație este întărită de actorul Matthew Modine, care după experiența trăită în faimoasa peliculă „Vântul”, apărută în 1992, declara că: „Am învățat că yachtingul nu este doar un sport care te solicită fizic; este ca și cum ai juca șah în mare viteză pe un teren de fotbal.” (Yachting, noiembrie 1992, p. 16)

Se spune că: „În yachting, un moment de neatenție este suficient pentru a face diferența între locurile unu și zece. Este vital ca sportivii să își păstreze atenția, să privească în perspectivă și să își plănuiască următoarele mișcări.”(World Sailing, 2016)

Întrebați cum se antrenează pentru acest rezultat, doi atleți din Africa de Sud au răspuns simplu: „cu ajutorul celui mai popular joc pe tablă: șah.”(World Sailing, 2016) Hudson și Jim au adăugat că exersează mult cu ajutorulul șahului, care îi ajută să se concentreze, să gândească următoarele mișcări, să dezvolte o strategie cu o tactică curată. Conform Sailing.org, calitățile pe care trebuie să le îndeplinească un șahist profesionist și un bun navigator sunt aceleași: „într-un joc de  strategie ai nevoie de o gândire rapidă în momente critice, inteligență emoțională, logică, matematică și eficiență.” (World Sailing, 2016)

 

  1. Programe de navigație, în vederea dezvoltării personalității

În urma unei analize personale asupra aportului pe care îl are navigația cu vele în educarea populației, am descoperit că din ce în ce mai multe organizații, din toată lumea crează și implementează programe de pregătire, dedicate persoanelor cu vârste cuprinse între 15 și 30 de ani, programe care se desfășoara la bordul velierelor de mari dimensiuni și care durează între 30 de zile și un an. Persoanele îmbarcate pot ajunge în cadrul stagiului de pregătire să ia parte la regate, festivaluri, întreceri marinărești, etc.

Sail Training Ireland (Sail Training Ireland, f.a.), European Atlantic Tall Ships (European Atlantic Tall Ships, f.a.), Sailing Training International (Sail Training International © 2010), Call of the Sea (Call of the Sea, f.a.) sunt doar câteva dintre cele mai cunoscute organizații care structurează astfel de programe, în cadrul cărora, participanții ajung să  își descopere și consolideaze încrederea în sine, abilitățile personale, responsabilitatea personală, să accepte provocările, abilitatea de a lucra într-o echipă, solidaritatea și toleranța, respectul față de sine și față de ceilalți membri ai echipajului, își dezvoltă cultura generală (cunoștințe de navigație, matematică, geografie, astronomie, turism, istorie, cultură culinară, limbi străine, etc.), antrenarea curajului, testarea limitelor personale și depășirea lor. (Sail On Board, f.a.)

Lucia și Theodora Lavru, două dintre sportivele pe care le antrenez, au luat parte în anul 2016, la un astfel de program, implementat de statul polonez, pe nava școala Pogoria. Au petrecut o lună pe mare, primind încă din prima zi o listă cu îndatoririle fiecăreia și programul de lucru împărțit în carturi. Evident încântate, au povestit în cadrul revistei Magazin Nautic cum au început să socializeze în engleză, dar și să învețe limba poloneză, au deprins regulile de bază de la bordul navei, să urce în arboradă, să întindă și strângă velele, să își traseze drumul pe hartă și să îl urmeze, să controleze timona, să lucreze în echipă și să acționeze sub presiune și în situații de criză. (Lavru Lucia Maria și  LavruTheodora Ioana, octombrie  2016)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Analiza activității unui practicant de yachting și a valențelor pe care le dezvoltă în urma întreprinderii acesteia

În urma experienței acumulate în calitate de sportiv și antrenor, voi descrie din perspectivă proprie, fiecare etapă prin care subiectul trece din momentul înscrierii într-un club sau o școală de profil și până în momentul câștigării unui premiu important, pentru a evidenția valențele educative  dezvoltate de un sportiv în urma practicării unei discipline cu vele și în special a yachtingului.

  1. Socializarea prin integrarea subiectului într-un colectiv nou cu persoane de diverse vârste, cu preocupări și cunoștințe variate, care provin din diferite medii. Pe lângă colegi, viitorul sportiv este pus în situația de a interacționa cu antrenorii, medicul sportiv, psihologul sportiv, preparatori fizici, etc.
  2. Responsabilizarea individului prin înmânarea unui material sportiv (ambarcațiune) de antrenament, pe care trebuie să îl păstreze în perfectă stare de funcționare, care necesită spălare și curățare periodică, verificare cu simț de răspundere înainte de fiecare antrenament pentru a fi sigur că nu vor apărea incidente cauzate de degradarea materialelor pe apă,  înlocuirea, repararea și întreținerea manevrelor deteriorare. Tot în vederea responsabilizării și dezvoltării capacității de luare a deciziilor lucrează și regulile de siguranță și noțiunile de prim ajutor care sunt prezentate și reluate periodic, în cadrul antrenamentelor.
  3. Armarea și dezarmarea ambarcațiunii înainte și după antrenament, presupune organizarea și valorificarea timpului, dar și crearea unor abilități de legare a conexiunilor între manevre. Totodată, prin această activitate sunt dezvoltate noțiuni de fizică și matematică prin efectuarea măsurătorilor unghiurilor, suprafeței velice (prin burta velei), gradului de introducere a derivorului în apă, poziției sportivului în barcă, etc. Toate aceste calcule sunt determinate de factorii de mediu ( puterea vântului, înălțimea valurilor, curenți) și parametrii fizici ai sportivului (înălțime, greutate), adică noțiuni de geometrie, geografie și anatomie. Tot cu ajutorul cunoștințelor de matematică și fizică, sportivul va determina momentul potrivit pentru a gira, în funcție de unghiurile formate între ambarcațiune și baliză sau adversar. Sportivul poate schimba direcția de înaintare și în urma altor semnale, cum ar fi: rotiri de vânt sau zone cu devântare. De aici deducem că subiectul își dezvoltă și simțuri precum percepția vizuală (urmărește rafalele de vânt pe apă, zonele cu devântare, indicatorii de pe velă sau catarg) , auditivă (aude intensificările vântului prin șuieratul sarturilor și al straiului sau fungilor) și tactilă (simte pe propriul corp intensificările de vânt).
  4. Deși, în funcție de ambarcațiunile pe care navigăm, acest sport poate fi și unul solitar, practicanții sunt condiționați de lucrul în echipă, pe uscat, în vederea lansării ambarcațiunii la apă și scoaterea acesteia pe uscat la finalul antrenamentului.
  5. Este dezvoltat și încurajat spiritul de Fair Play, în cadrul anumitor competiții organizatorii oferind chiar și premii în cazul în care au fost sesizate acțiuni de acest gen.
  6. Controlarea emoțiilor. Pentru a putea intra în lupta pentru un loc pe podium, un velist trebuie să aibă capacitatea de a se detașa de emoțiile trăite în cursa anterioară, indiferent că sunt de bucurie sau de tristețe, pentru a se putea concentra pe următoarea regată care poate începe în 5 minute. Același mecanism trebuie aplicat și în timpul regatei în cazul răsturnărilor de situație. Sportivul trebuie să își antreneze capacitatea de concentrare, pentru că sunt situații în care se poate concura și până la peste 7 ore pe zi.
  7. Valorificarea potențialelor avantaje. Fiind o disciplină în care natura este cea care dictează, sportivul trebuie să rămână concentrat pe toată durata regatei și să își calculeze și stabilească următoarele mișcări în funcție de manevrele adversarilor și condițiile meteorologice (rafale sau rotiri de vânt)
  8. Capacitatea de a reacționa în situații neprevăzute (răsturnări, avarii ale ambarcațiunii de concurs, ciocniri cu alte ambarcațiuni, etc.)

 

Ebru Bolat, campioană europeană la clasa Optimist în anul 2014, medaliată cu aur la Europenele de Zoom 8 din 2014  și deținătoarea medaliei de argint la aceeași clasă competițională la Campionatele Mondiale și Europene din 2014, respectiv 2015, (Federația Română de Yachting, f.a.)  explică cum prin intermediul acestui sport:  „Am devenit un pic mai răbdătoare și mai focusată, sau cel puțin pot să stau concentrată timp de două ore încontinuu. Am devenit mult mai motivată, în sensul că am muncit foarte mult, când îmi doream ceva cu adevărat, dar mi-am dedicat și foarte mult timp yachtingului. Rezultatele s-au văzut abia după 4,5 sau 6 ani de antrenament consistent.Yachtingul te invață că viața/cursele nu sunt mereu corecte și că trebuie să te poți descurca în orice situație. Sunt momente în care îți pierzi încrederea, în urma unor curse sau regate mai proaste. Dar odată ce ți-o recapeți, ești probabil în punctul maxim al carierei sau al abilităților tale actuale. (Bolat Ebru, comunicare personală, 27 octombrie 2017)

Maurizio Bencic, antrenorul sloven care are în palmares zeci de medalii câștigate la  Campionatele  Mondiale și  Europene, cu sportivii pe care i-a pregătit, printre care se numără și Ebru Bolat, descrie yachtingul ca:  „Un mod de viață, nu doar un sport. Formula 1 este cel mai dinamic sport, disciplină în care într-o milisecundă trebuie să iei o decizie, yachtingul este din acest punct de vedere al doilea în lume. Este în opinia mea un sport cu adevarat complet și complex din toate punctele de vedere. Ne dezvoltă simțurile, subconștientul, modul de a observa și interpreta vântul, valurile, norii, toate informațiile care ne transmit ceva ce ar putea influența rezultatul final. Yachtingul se referă la  modul în care transmitem toate informațiile și experiențele pe care le trăim de-a lungul vieții, sportivilor noștri. Zilnic învățăm ceva nou atât pe mal cât și pe apă.” (Bencic M., comunicare personală ,28 octombrie 2017)

 Concluzii

În urma studiului bibliografic realizat în cadrul acestui articol, am încercat și cred că am reușit să demonstrez caracterul educativ și formativ puternic, pe care îl are yachtingul în vederea dezvoltării personale a practicantului.

 

 Referințe bibliografice

1.Alistair C., Pete Allison, 2015, Sailing into Character, la https://www.character-scotland.org.uk/themes/item/617-sailing-into-character#.WeRi2NOCzIV, accesat la 16.10.2017

2.Associated Press, 2013, Decision on 2020 Olympics due, la http://www.espn.co.uk/olympics/story/_/id/9643605/istanbul-madrid-tokyo-set-make-final-pitches-2020-olympics,  accesat la 6.11.2017

3.Bencic M., comunicare personală, 28 octombrie 2017

4.Biography.com Editors, 2017, Franklin D. Roosevelt Biography.com U.S. President(1882–1945), la https://www.biography.com/people/franklin-d-roosevelt-9463381, accesat la 6.11.2017

5.Bolat Ebru, comunicare personală, 27 octombrie 2017

6.Call of the Sea, f.a., History and mission, la http://callofthesea.org/about-us/history-mission/, accesat la 16.10.2017

7.Cristea Irina Andreea, 2014, DOCUMENTAR: 140 de ani de la nașterea scriitorului Jean Bart, la https://www.agerpres.ro/flux-documentare/2014/11/28/documentar-140-de-ani-de-la-nasterea-scriitorului-jean-bart-09-36-40, accesat la 6.11.2017

8.Cross R.F., 2015, Sailor in the white House, Naval Institute Press

9.European Atlantic Tall Ships, f.a., Youth Development, Maritime Education, Marine Scientific Research and Coastal Community Out-Reach Project for the European Atlantic Region, la https://ec.europa.eu/maritimeaffairs/sites/maritimeaffairs/files/docs/body/european-atlantic-tall-ships-initiative_en.pdf, accesat la 16.10.2017

10.Federația Română de Yachting, f.a., la http://www.fry.ro/, accesat la 6.11.2017

11.Lavrov, I.P. , 1966, Parusnîi Sport – Uciobnoie pasobie dlia trenerov. Istdatelsvo    „Fizicultura i Sport” Moskva, p. 12

12.Lavru Lucia Maria și Lavru Theodora Ioana, 2016, Aventură pe Pogoria, la http://www.magazin-nautic.ro/?p=9217, accesat la 16.10.2017

13.Magazin Nautic, 2010, Cele mai vechi cluburi de yachting din lume, la http://www.magazin-nautic.ro/?p=149,%20accesat%20la%2016.10.2017, accesat la 6.11.2017

14.Naval History and Heritage Command, 2017, George Herbert Walker Bush 12 June 1924, la https://www.history.navy.mil/research/histories/biographies-list/bios-b/bush-george-h-w.html, accesat la 6.11.2017 (1)

15.Naval History and Heritage Command, 2017, Gerald Rudolph Ford, Jr. -14 July 1913 – 26 December 2006, la https://www.history.navy.mil/research/library/research-guides/modern-biographical-files-ndl/modern-bios-f/ford-gerald.html, accesat la 6.11.2017 (2)

16.Pierce A., 2008,  Prince William sets sail with the Royal Navy, la  http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/theroyalfamily/2070002/Prince-William-sets-sail-with-Royal-Navy.html, accesat la 6.11.2017

17.Reynolds P., 2015, Top Seven Celebrity Sailors, la https://asa.com/news/2015/07/22/top-seven-celebrity-sailors/, accesat la 16.10.2017

18.Rushall Sailing, f.a., Sailing Tactics and strategy, la https://www.rushallsailing.com/sailing-coach/sailing-tactics-strategy/, accesat la 16.10.2017

19.Sail on Board, Value of Sail Training, la https://www.sailonboard.com/life-onboard/value-sail-training/, accesat la 16.10.2017

20.Sailing Training International, f.a., National Sail Training Organisations, la  http://www.sailtraininginternational.org/sail-on-board/national-sail-training-organisations, accesat la 16.10.2017

21.Sail Training Ireland, f.a., la http://www.sailtrainingireland.com/, accesat la 16.10.2017

22.The Local, 2017, Ex-Spanish king at 79 becomes world sailing champion, la https://www.thelocal.es/20170923/ex-spanish-king-at-79-becomes-world-sailing-champion, accesat la 16.10.2017

23.The New York Times, 1992, BARCELONA – A VIEWERS GUIDE: The Sports; Felipe Hoists Flag for Spain, la http://www.nytimes.com/1992/07/19/sports/barcelona-a-viewers-guide-the-sports-felipe-hoists-flag-for-spain.html, accesat la 6.11.2017

24.The Prince of Whales and the Duchess of Cornwall, f.a., Military Career, la   https://www.princeofwales.gov.uk/the-prince-of-wales/biography/military-career, accesat la 5.11.2017

25.The Sextant, 2015, The Naval Careers of America’s Six Sailor Presidents, la http://usnhistory.navylive.dodlive.mil/2015/02/16/the-naval-careers-of-americas-six-sailor-presidents/, accesat la 16.10.2017

26.U.S. Navy, 2013, Remembering John F. Kennedy, President, Sailor, la http://navylive.dodlive.mil/2013/11/22/remembering-john-f-kennedy-president-sailor/, accesat la 6.11.2017

27.Vîlcovan Natalia, 2012, Fapte din viața Ţarului Petru I cel Mare, la http://www.magazin-nautic.ro/?p=796, accesat la 16.10. 2017

28.World Sailing, 2016,  My road to Rio, la http://www.sailing.org/news/39900.php#.WeR-cdOCzIX, accesat la 16.10.2017

29.Yacht Holidays, f.a., Cine suntem?, la http://www.yachtholidays.ro/index.php/despre-noi, accesat la 6.11.2017

30.Yachting, noiembrie 1992, Quote of the month, la https://books.google.ro/books?id=gaLhD5Js7EcC&pg=PA5&hl=ro&source=gbs_toc&cad=2#v=onepage&q&f=false, accesat la 16.10.2017

# http://www.magazin-nautic.ro/?p=10578

Foto:

1.GettyImages, 2016, „King Carlos Attends Sailing Sanxenxo”, la http://www.magazin-nautic.ro/wp-admin/post.php?post=10556&action=edit, accesat la 16.10.2017

2.Magazin Nautic, 2016, Aventura pe Pogoria, la http://www.magazin-nautic.ro/?p=9217, accesat la 16.10. 2017

3.Mirrorprix, 1976, „A popular skipper ”, la http://www.dailymail.co.uk/news/article-3557880/Minesweeper-captained-Prince-Charles-Royal-Navy-days-lies-half-submerged-Merseyside-dock.html, accesat la 16.10.2017

4.SailMates, f.a.,  „Why Sail Mates”, la https://www.sailmates.eu/, accesat la  16.10.2017

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.