Un comandant român de navă propus în elita mondială a marinei comerciale

Căpitanul de lungă cursă dr. Marin Chintoan Uță a fost nominalizat de Ministerul Afacerilor Externe candidat oficial al României pentru ocuparea funcției de director general al International Mobile Satellite Organization (IMSO), organism mondial interguvernamental de supraveghere a serviciilor prin satelit dedicate comunicațiilor și supravegherii traficului navelor comerciale aflate în serviciu pe oceanul planetar.

Propunerea, avansată către IMSO de ambasadorul țării noastre la Londra, Ion Jinga, în numele României, înscrie practic pentru prima dată un specialist român, cu șanse reale, în cursa pentru ocuparea unei funcții de mare răspundere și vizibilitate în elita mondială a marinei comerciale.

În scrisoarea de prezentare a candidaturii, ambasadorul Jinga precizează că, în conformitate cu cerințele funcției, candidatul României dr. Marin Chintoan Uță corespunde în totalitate profilului profesional.

Me-50

Cei familiarizați cu activitatea din domeniul maritim și-l amintesc pe căpitanul de lungă cursă Chintoan drept specialistul care la vârsta de 43 de ani a reformat în totalitate infrastructura organizatorică, instituțională și de reglementare în domeniul marinei comerciale, înființând Autoritatea Navală Română (ANR). Cu o experiență maritimă de circa 30 de ani, Marin Uță Chintoan a activat cu succes în toate sectoarele relevante acestui domeniu, căpitan de lungă cursă, funcții de conducere în companii private de ship-management și ship-surveying, director general al ANR, președinte al filialei române al London Nautical Institute. Din 2008 coordonează trei dintre cele patru sisteme maritime europene, respectiv EU LRIT Data Centre (Centrul european de monitorizare prin satelit a navelor sub pavilion UE), CleanSeaNet (Centrul european de monitorizare prin satelit a poluărilor maritime) și IMDatE (platforma EMSA pentru furnizarea serviciilor maritime integrate) în cadrul Agenției Europene de Siguranță Maritimă (EMSA), administrând anual un buget de peste cinci milioane de euro. Unitățile coordonate de dr. Marin Chintoan la EMSA monitorizează serviciile de comunicare prin satelit și transmitere de date pentru traficul naval în jurul coastelor UE — circa 20.000 de nave zilnic angajate în comerț maritim în Europa și traficul tuturor navelor sub pavilion UE în întreagă lume — aproximativ 9.000 de nave zilnic.

La EMSA, în domeniul LRIT (Long Range Identification and Tracking), comandantul Marin Chintoan a fost implicat din prima faza de dezvoltare în calitate de manager de proiect al sistemului LRIT European (EU LRIT DC). Acesta este cel mai avansat sistem LRIT din cele peste 65 existente în lume și cunoștințele dobândite în acest domeniu sunt la cel mai bun nivel. În 2010 a avut inițiativa personală de a transfera Centrul de comunicații LRIT (IDE-Internațional Data Exchange) din SUA în Europa, la EMSA, inițiativă acceptată în cadrul Organizația Maritimă Internațională (IMO)/IMSO și realizată cu succes la sfârșitul acelui an.

Contactat telefonic pentru a comenta recenta nominalizare în cursa pentru alegerea sa în funcția de director general al IMSO, Marin Chintoan Uță, a declarat: „M-aș bucura tare mult să arboreze pavilionul românesc în biroul directorului general IMSO, de la Londra, la finalul Adunării Generale IMSO, din luna noiembrie, unde se va decide prin vot secret alegerea noului director. În pofida rolului relativ pasiv din ultimii ani în domeniul relațiilor maritime internaționale, România a decis acum să concureze cot la cot cu marile puteri maritime mondiale, mizând pe mine în cursa lansată pentru noul director general IMSO și eu cred că sunt șanse reale să reușesc, mai ales că activitatea mea internațională din ultimii șase ani mi-a creat o bună reputație în cadrul IMO, IMSO și UE. Ca atare, o serie de state membre IMSO (SUA, Canada, Malta, Italia, Grecia, Cipru, Danemarca) și-au exprimat confidențial disponibilitatea de a vota favorabil, în cazul depunerii candidaturii. Mai mult, există șanse considerabile de a obține suportul majorității statelor membre UE având în vedere posibilitatea de a fi unicul candidat din partea Uniunii Europene (EMSA coordonează propunerile la nivel european și până acum nu există intenția altor candidaturi)”, a declarat Marin Chintoan Uță în exclusivitate pentru AGERPRES.

jpg

Doar profesionalismul lui Chintoan nu ar fi suficient pentru această candidatură, iar suportul politic al României, pe parcursul procesului candidaturii și alegerilor, este la fel de important, IMSO fiind o organizație interguvernamentală. România trebuie să convingă peste 50 de statele membre IMSO, din cele 98, că reprezentantul său este cea mai bună opțiune pentru viitorul organizației, o misiune de loc ușoară pentru diplomația română.

***

IMSO reunește 98 de state într-o organizație interguvernamentală însărcinată cu supravegherea serviciilor de comunicații prin satelit destinate siguranței și securității maritime, în conformitate cu cerințele impuse de Organizația Maritimă Internațională (IMO). Acționând în baza Convenției IMSO, adoptată de statele membre, organizația monitorizează furnizarea serviciilor GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) și LRIT (Long Range Identification and Tracking of ships), în conformitate cu cerințele stabilite de IMO, furnizate prin zece sateliți de telecomunicații geostaționari.

AGERPRES/(A — autor: Dan Mihăescu)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.