Și-au îndeplinit visul … Navigă liber!
de Andreea Mihăescu
În anul în care a decedat unul din cele mai mari staruri din cinema ale secolului XX, regizorul și actorul englez Charles Spencer Chaplin, dar și regele Elvis Presley, în anul în care Pele, considerat cel mai mare fotbalist din toate timpurile juca ultimile meciuri din cariera sa şi în timp ce România se afla într-o stare haotică, în urma probabil a celei mai mari catastrofe naturale de pe aceste melaguri, cutremurul din 4 martie cu o magnitudine de 7,2 grade pe Scara Richter ce a durat 56 de secunde și a provocat peste 1570 de victime, trei prieteni nordici, începeau să își scrie povestea…Frifararen.
În toamna anului 1977, în Suedia, prietenia a trei familii cu aceleași principii și același vis începe să scrie istorie. Principiile bazate pe o educație deosebiă a intelectului, simțurilor, agilități, lucrului în echipă, o educație cu specific geografic, istoric, economic și turistic și visul de a naviga, a cunoaște și a vizita cât mai multe continente, țări, insule, dar și iubirea față de mare și aventură au condus grupul la ideea construirii unui velier.
Schițe peste schițe, planuri făcute și refăcute, coaste sculptate în lemn, îmbrăcate cu o cocă din beton armat turnat în straturi succesive de câte 3 cm grosime, lemn de tec și molid pentru punte, multe nopți nedormite, petrecute în garajul devenit atelier, îmbibat în mirosul de cafea amestecat cu fumul dulceag scos de aparatul de sudură … așa a început aventura, al cărui preludiu a durat nouă ani.
După ani de muncă, optimism și suspans ! În 1985, în apele Portului Stockholm, are loc cel mai emoționant moment … botezul ambarcațiunii Frifararen, în traducere “Navigă liber !”. Cele trei familii suedeze și-au văzut visul împlinit…velierul lung de 13, 8 m, cu o lățime ce măsoară de 4, 5m, cântărind 29 de tone, coca fiind construită din beton armat, lucru rar întâlnit în lumea navigației recreaționale, PLUTEȘTE!
În anul următor au fost proiectate și construite cele două catarge și şase vele, cu o suprafață totală de 174 m². În aceeași perioadă doi din cei trei prieteni care au pornit la drum cu acest vis, au abandonat proiectul, ambarcațiunea rămânând sub timona lui Anders Briant.
Aici începe o nouă poveste și o nouă etapă din viața familiei Briant și a velierului suedez Frifararen … Anders, încurajat de soția sa Annica, începe să descopere tainele navigației, latură necunoscută până atunci. Angajat al firmei Erickson Mobile, îmbrățișează din ce în ce mai mult acest sport, privindu-l ca pe un mod diferit de relaxare. “Nu regret nici un moment alegerea făcută de mine. Văd ce fac restul prietenilor. Își pierd tinerețea prin baruri și cluburi, își întemeiază o familie și apoi se pierd. Nu îmi doresc așa ceva pentru familia mea. Noi am ales să trăim ca și cum am fi tineri cât de mult putem și în această direcție putem mulți ani de acum încolo”, s-a confesat Anders Briant.
Ambarcațiunea, modernizată și stilizată în stil propriu, poate și datorită culorii de piersică pe care a căpătat-o lemnul din furniturile interioare şi de pe punte, în urma tratamentelor și a lacului, emană căldura unui cămin. Mărimea acesteia conferă totodată și o intimitate aparte, cei patru având la bord condiții asemănătoare cu cele de acasă: dormitoare, baie și bucătărie, iar puntea primitoare ține loc de living. “Un obiect nelipsit de la bord și totodată de suflet, pentru mine și familia mea, este reprezentat de acest album foto. Aici am imortalizat fiecare etapă a proiectării și construcției yachtului Frifararen. Practic aceasta este istoria noastră. Mai avem și o “monstră” din coca bărcii … această bucată de beton armat pe care o păstrez din ‘77 ” – ne-a povestit Anders. Sistemul de propulsie, folosit în special pe canale este asigurat de un motor diesel de 85 cai putere – marca Perkins.
O bună perioadă de timp a ales să facă plimbări scurte în rada portului, dar cu trecerea anilor a început să își scoată soția și cei doi băieți gemeni, acum în vârstă de 16 ani, la plimbări ceva mai lungi, dintr-un port în altul…. Iar acum, sigur pe el și pe yachtul cu care navigă, realizează voiaje de câte şaseluni. În vara anului 2013 a ajuns chiar și în România despe care a declarat: “Este o țară primitoare, mult diferită de Europa de nord, unde, într-adevăr, condițiile de trai și economia sunt altele, dar știți cum se zice –omul face locul- de aceea pot spune că România îmi place mult mai mult…toată lumea este primitoare și dornică de a da ajutor ”, a încheiat capul familiei Briant, care ne-a destăinuit și următoarele escale ale voiajului: Bulgaria, Grecia și în final Turcia, unde vor lăsa și barca la iernat.
Foto: Andreea Mihăescu