Sedov la startul SCF Black Sea Tall Ships Regatta 2014

de Andreea Mihăescu

În luna mai a acestui an, Marea Neagră, va fi împânzită  în premieră de albul a cel puțin 45 de   nave cu vele: nave școală, militare sau civile, cu velatură tradițională sau modernă.

Portul Constanța va găzdui pentru prima oară în istorie un concurs de veliere mari. Ajunsă la cea de-a 57-a ediție,  competiția nautică poartă numele de SCF Black Sea Tall Ships Regatta și se va desfășura între 30 aprilie și 27 mai 2014 pe traseul Varna – Novorossiisk – Soci – Constanța.

Regata este organizată sub patronajul președinților țărilor gazdă: Rosen Plevneliev (Bulgaria), Vladimir Putin (Federația Rusă), Traian Băsescu (România), fiind pentru prima dată când 3 președinți de stat din această zonă a Europei se reunesc ca patroni ai unui eveniment sportiv regional.

România  este pentru prima oară   în istorie implicată într-un  eveniment nautic  de o asemenea anvergură, în calitate de gazdă, iar Portul Constanța înregistrează o premieră ca punct de sosire pentru o astfel de cursă maritimă.

“O flotă de o asemenea dimensiune, aflată în premieră la Constanţa, va fi o imagine copleşitoare şi de senzaţie pentru toţi spectatorii care vor fi aici cu noi, în luna mai”, a declarat Peter Newell, directorul cursei navale Black Sea Tall Ships Regatta 2014.

Evenimentul nautic este organizat în România de Navigator Yacht Club în parteneriat cu Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” și Primăria Municipiului Constanța. Navigator Yacht Club este o organizație non profit, din România, care promovează și întreprinde activități în domeniul sporturilor nautice, suportând în acest demers toate costurile ce decurg din contractul cu Sail Training  International, din fondurile atrase de la membrii organizației și sponsori. Partenerii amintiți mai sus, vor contribui cu infrastructura, logistica și alte resurse non-financiare de care dispun.  Pe plan internațional regata este organizată de Sail Training International, o organizație non-profit cu sediul în Marea Britanie care coordonează astfel de activități în întreaga lume, bucurându-se de sprijinul companiei Sovcomflot (SCF – Rusia) care a dat și numele regatei.

Conceptul de „sail training” constă în educarea și instruirea tinerilor la bordul navelor cu vele. Astfel, tinerii se confruntă cu numeroase provocări, atât fizice, cât și emoționale, dar, sub îndrumarea instructorilor cu experiență, reușesc să deprindă aptitudini de lucru în echipă, disciplină, responsabilitate. Majoritatea celor care se angajează în această activitate, o consideră o experiență care le-a schimbat profund viața. Sponsorul STI pentru regata din Marea Neagră este Sovcomflot, cea mai mare companie de shipping din Federația Rusă.

La finalul cursei, întreaga flotă participantă va rămâne în portul Constanța între 24 și 27 mai pentru ceremonia de premiere a participanților, iar navele vor putea fi vizitate de către public gratuit. Pe timpul celor trei zile de sosiri, în Portul Constanța va fi organizat un festival ce cuprinde activități culturale, parade și jocuri marinărești, concerte și focuri de artificii. Toate muzeele și lăcașurile de cult își vor deschide porțile și vor putea fi vizitate gratuit de către participanți. În total se estimează 100.000 de vizitatori în România.

526417_165614103622154_358925406_n

Din partea României vor lua startul velierul Adornate recunoscut pe plan internațional pentru participările la astfel de regate, nava Apolodor și Bricul Mircea, nava școală a Academiei Navale care în timpul competiției va sărbători 75 de ani de la intrarea sa în serviciul Marinei Române. Bricul românesc, care împlinește anul aceste 93 de ani de la lansarea la apă, a sărbătorit  cea de- a 90-a aniversare în primul său voiaj în jurul lumii.

Pe lângă acestea vor participa  și Hulda, cel mai vechi velier  înscris în competiție, construit in 1905 ca navă de transport, acum fiind clasificat drept monument istoric al Suediei. Johanna Lucretia – construit în 1945, lung de 27,67m ce  navigă sub pavilionul Marii Britanii.  Velierul spaniol Atyla, construit în 1984 cu lungimea de 24, 28m. Sub pavilionul Turciei, va concura nava Bodrum, construită în 2001 ce atinge lungimea de 35m, contemporană cu Rah Naward, reprezentând Pakistanul. Italia va fi reprezentată de velierul Pandora, lung de 22,9m, construit în 1994, iar Bulgaria va concura cu o navă nouă, construită în 2009, Royal Helena  ce măsoară 44,6m.

 

SEDOV (3)

Atracția principală va fi pusă în scenă de Federația Rusă, care va face valuri la propriu cu velierul Sedov , cea mai mare și mai veche navă școală din lume.

Are dimensiuni impresionante: 117 metri lungime, aproape 15 metri lățime și o capacitate de 3.432 tdw, este construită de nemți la începutul secolului al XX-lea și a ajuns în proprietatea Rusiei  după ce Germania a pierdut războiul, în 1945. A fost rebotezată Sedov, după numele exploratorului rus, Georgij Sedov, care și-a pierdut viața în timpul unei expediții arctice în 1914. Și istoria tumultoasă a acestei nave încă se scrie.  Spre exemplu, în ultimii 15 ani a fost des ținta creditorilor neplătiți de Federația Rusă. În 2002, velierul Sedov a fost chiar nevoit să părăsească de urgență Marsilia în miez de noapte pentru nu fi confiscat de Asociația Franceză a Deținătorilor de Bonduri Rusești.

Lansată la apă în portul  Kiel în 1921, nava a purtat inițial numele Magdalene Vinnen II. A fost construită de compania navală germană Friedrich Krupp Germaniawerft pentru compania de transport maritim F. A. Vinnen & Co. of Bremen, una dintre cele mai mari companii de transport naval la începutul secolului al XX-lea. Inițial, cei de la Vinnen s-au opus instalării unui motor pe navă, dar constructorul a avut câștig de cauză, fapt care a transformat Magdalene Vinnen în prima și cea mai mare navă cu vele și motor auxiliar modern folosită exclusiv în transportul de mărfuri. Primul voiaj a început la 1 septembrie 1921 din Bremen până în Buenos Aires.

Ultimul voiaj făcut sub numele de Vinnen a fost în  1936, an în care a fost vândut companiei de transport din Bremen, Norddeutscher Lloyd, luând numele de Kommodore Johnsen. Noul proprietar a transformat-o în navă de transport și navă școală în același timp.

A intrat în posesia Uniunii Sovietice, în 1945 sub numele de Georgij Sedov, în 1914. Din 1952 până în 1957, forțele navale sovietice au folosit Sedov ca navă-școală, timp în care a străbătut apele din jurul Americii de Sud și ale Africii.

Din 1957 până în 1966, Sedov a fost folosită și în diverse expediții de cercetare oceanografice din Atlanticul de Nord.

SEDOV

În 1981 a  fost supusă un facelift major. În prezent, servește exclusiv ca navă-școală pentru cadeții de la liceele maritime din Kaliningrad și Murmansk. Mentenanța și managementul navei sunt asigurate de autoritățile orașului-port Murmansk. Poate găzdui un echipaj de 240 de oameni. Una dintre atracțiile majore este sala de ceremonii cu pereți de sticlă, care o fac să fie singura navă de acest gen cu un astfel de element de suprastructură. Alături se află un mic muzeu în care este detaliată istoria navei și a numelor pe care le-a purtat de-a lungul timpului. Printre alte surse de distracție și relaxare se numără și o sală de cinematograf și un bar.

Pentru a-și asigura stabilitatea optimă, are nevoie de 500 de tone de balast solid și 1.000 de tone de balast lichid – apă și combustibil – dispus în două rezervoare amplasate în dublul bordaj.

Greementul nu a fost deloc modificat de-a lungul timpului. Velatura are 4.192 de mp din care 3.117 mp sunt vele duble.

Astăzi, Sedov participă la diverse evenimente care reunesc veliere mari. În condițiile în care o navă de 25 de ani este deja considerată învechită și, prin urmare, este ținută mai mult la ancoră, pare un miracol că Sedov mai navigă și cu succes încă. Din 1986, Sedov a participat la 9 curse Cutty Sark, iar în 1992 la regata Columbus. A câștigat trofeul Cape Horne pentru cea mai rapidă navă din clasa sa de două ori: în 1988 și în 1995.

Din 1989, oameni din toată lumea pot participa la voiaje de pregătire pe Sedov, o ofertă de care au beneficiat până acum peste 5.000 de persoane.

În mai, Sedov va pluti în ape sigure alături de alte peste 40 de veliere mari din întreaga lume. Legendarul velier Sedov va participa la regata Black Sea Tall Ships care se va desfășura pe parcursul a 30 de zile în apele Mării Negre .

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.