Regata BMW-Beneteu, etapa a III – a, la superlativ
Yachtingul românesc offshore se umflă în … vele
-
Octavian Ţacu
Etapă a concursului intitulat Cupa Mc.Cann, Regata BMW-Beneteau s-a desfăşurat pe durata a trei zile, între 19 şi 21 iulie 2013, pe Marea Neagră, fiind o competiţie naţională de yachting pentru veliere mari. Acest tip de competiţii angrenează un număr mare de iubitori ai yachtingului (echipajele au între trei şi zece sportivi) şi o organizare specifică. La acest concurs, conform înscrierilor, de la finalul primei zile dedicată măsurătorilor, s-au înscris echipajele a 25 de bărci, de diferite dimensiuni şi mărci cunoscute ca: Beneteau, Bavaria, Hanse, Elan, Jeanneau şi Archambault.
Gazda competiţiei a fost „Life Harbour” – Marina Limanu, un port bine conceput şi întreţinut, având aproape toate dotările necesare: acces rutier facil, fiind la doar trei km sud de Mangalia, pontoane funcţionale, locuri recreaţionale, un mini-hotel, restaurant şi un magazin cu manevre și echipamente specifice, parcare păzită pentru maşini, într-un cuvânt o frumoasă marina, în bunul sens al termenului nautic.
La finalul primei zile organizatorii au oferit participanţilor şi invitaţilor ceea ce se numeşte Skippers dinner, cu muzică live, antren şi atmosferă de culoare. Domnul Octavian Pădeanu, managerul marinei Limanu, a fost „factotumul” clipelor remarcabile oferite aici echipajelor.
În dimineţa zilei de sâmbătă, 20 iulie, a început pregătirea ambarcaţiunilor de concurs şi cele ale organizatorilor. Pentru regata offshore startul a fost comun la ambele clase, dat în rada Portului Mangalia şi cu traseu comun până la baliza 1 – în vânt. Apoi un traseu de vânt purtător până la travers de satul 23 August, pentru clasa cruiser şi până la travers de Capul Tuzla, pentru clasa racer, urmând ca sosirea să se facă tot în rada Portului Mangalia.
Comitetul de cursă, sub conducerea Georgianei Stoian s-a achitat în mod exemplar de obligaţiile aşezării balizelor şi a organizării startului, având la dispoziţie o navă-starter adecvată şi şalupe rapide, funcţionale, pentru amplasarea balizelor şi urmărirea cursei de către arbitrii şi judecătorul internaţional, spaniolul Emilio Feliu (membru marcant al Royal Yachting Association din Anglia).
La ora startului, vântul era lejer 6 knt (Aprox 9 km pe ora) din sud. Pe parcursul regatei însă, vântul a crescut în intensitate ajungând la 16 knt, un vânt foarte bun pentru navigație constantă, din sud, cu mici variaţii de până la 15 grade. În prima zi regata a luat sfârşit fără incidente sau accidente, neînregistrându-se niciun protest.
Iată primii trei clasaţi ai celor două clase competiționale:
Clasa Racer :
Locul 1 – barca Simina, skipper Iulia Fulicea
Locul 2 – barca Alexandra, skipper Aurel Neagu
Locul 3 – barca Farfalina, skipper Mihai Fagaraşanu
Clasa Cruiser :
Locul 1 – barca Benga, skipper Ionuţ Iliescu
Locul 2 -barca Tortuga, skipper Laurenţiu Balcan
Locul 3 -barcă Riccochet, skipper Paul Grigoraş
A doua zi, de competiție
Vânt de nord, forța 3 Bft, condiții excelente de navigat pentru regatele inshore. Instrucțiunile de cursă prevăd pentru această zi două regate. Trebuie menționat că pentru alcătuirea clasamentului se folosește sistemul de măsurători și punctaj ORC, un bun instrument pentru alcătuirea ierarhiilor între bărci de dimensiuni diferite.
În lumea yachtingului se mai folosesc și alte sisteme de departajare, precum: IRC,IMS si IOR. Pentru Regata BMW-Beneteau organizatorii au optat pentru sistemul ORC, judecatorul Emilio Feliu fiind și observatorul aplicării corecte a sistemului de punctaj.
Vântul a scăzut puțin spre finalul celei de-a doua regate și a înregistrat și schimbări de direcție, care au determinat reașezarea balizelor. Georgiana Stoian a condus bine „ostilitățile” dovedind că stăpâneşte excelent regulamentul internațional al curselor de ambarcațiuni cu vele. Câștigătorii primelor 3 locuri la fiecare clasă competițională au fost răsplătiți de organizatori cu premii materiale, constând în stații radio VHF fixe și portabile, binocluri si boxe audio navalizate (rezistente la apă), foarte utile pentru completarea sau înoirea dotărilor din barcă.
În urma celor două zile competiționale, clasamentmentul este următorul:
Clasa Racer :
Locul 1 – barca Simina, skipper Iulia Fulicea – 4,5 p
Locul 2 – barca Alexandra, skipper Matei Neagu – 6 p
Locul 3 – barca Farfalina, skipper Mihai Fagarasanu.
Clasa Cruiser :
Locul 1 – barca Benga, skipper Ionuț Iliescu 5,5 p
Locul 2 – barca Iris, skipper Bogdan Voinescu 11,5 p
Locul 3 – barca Tortuga, skipper Laurențiu Balcan.
Competiția s-a încheiat cu festivitatea de premiere desfășurată într-o atmosferă tipică acestor competiții peste tot în lume. Măcar de această dată, nu am fost „originali”!
În concluzie, o competiție reușită ca loc, organizare şi susţinere logistică, cu bărci bune, mult entuziasm şi devoţiune pentru sportul cu vele.
Ca peste tot în lume, sponsorii pot fi mari constructori de mașini sau firme de mare reputație și putere financiară.
Felicitări organizatorilor!