Regata „Bricul Mircea-Samsung” 15-18 august 2013.
15 august, etapa Constanța -Eforie Nord
de Octavian Țacu
Așa cum am anticipat conducerea marinei militare nu a permis o mica fereastră în derularea festivităților ocazionate de Praznicul Adormirii Maicii Domnului, în care, bricul Mircea, superba navă școală a marinei militare române să fie nava de start, în cursa velierelor mari . Prin urmare startul s-a dat la ora 14 cand festivitățile se sfârșiseră.
Prima baliză a fost montată la aproximativ două mile nord de poarta de start. Vânt bun din N-NE, 3-4 Bft și valuri până la 2 m. Balizele de sosire, au fost ancorate în fața Marinei Eforie din portul Belona. Dacă până la prima baliză distanțele între concurenți nu au fost foarte mari,acest lucru s-a schimbat până la Eforie Nord, când alura de navigație a fost una singură, mare larg și pupa. Distanțele au crescut și datorită deciziei unor skipperi de a naviga spre larg mai mult decât era drumul normal, strâns lângă digul de larg al portului mare și apoi direct spre Marina Eforie, traiectorie mult mai scurtă. Sosirea s-a făcut în ordinea dată de sistemul de corecție ORC, astfel:
Clasa Racer
1-Simina, 2-Alexandra, 3-Farfallina , 4- Life, 5- Incognito, 6- Indigo, 7- Microsoft.
De menționat că între Alexandra si Farfallina a existat un ecart de numai 13 secunde, ceea ce prefigurează o luptă foarte strânsă pentru primele 3 locuri.
Clasa Cruiser (primele 3 locuri) Benga, Follow me și Seduction.
De remarcat apariția yachtului Tomis al Academiei Navale, a cărui prezență sper eu, să devină permanentă, fiind o ambarcațiune deosebită. Sigur că un set de vele noi ar putea fi un argument major pentru clasificări superioare.
Am mai întalnit Bricul Mircea ancorat la travers de Eforie Nord, aproape de intrarea în portul mare. Nu cred că a fost pus acolo să dea un salut simbolic velierelor din regată.
Încă o dată trebuie să consemnez un comitet de cursă eficient și un secretariat prompt sub conducerea Georgianei Stoian, cu necesarul de balize și nave de asistență. Prin sosirea velierelor după regată, în marina Belona, atmosfera a fost animată. Seara a fost încheiata de muzica live și un dineu în aer liber. Nota bene Marina Eforie, fiind o gazdă agreabilă.
16 august
Este ziua etapei offshore Eforie-Mangalia. Vântul bate tot din direcția N-NE cu rafale mai puternice decât în ziua precedentă 4 la 5 Bft, valurile sunt mai mari și ieșirea din Marina Eforie problematică. Gura Portului Belona este dragată numai pe jumătate și birzanții cu înălțimea de 3 m, perpendiculari pe direcția de ieșire, bărcile riscând să fie împinse de valuri spre partea cu adâncime mică. Comitetul de cursă ridică amânarea și toată lumea ascultă șuieratul vântului în catarge și fungi pentru câteva ore bune. La amiază, intensitatea vântului mai scade, înălțimea valurilor deasemenea, șalupele comitetului de cursă ieșind în larg și balizând linia de start. La un moment dat, când aproape toate echipajele erau pregătite să iasă în larg, stupoare…cursa nu se mai ține, desfășurarea ei fiind oprită de Autoritatea Navală Română. De ce ? După cum ni s-a relatat, unul dintre organizatori, recte Sergiu Timofei, ar fi omis înaintarea documentului de înștiințare, așa cum este legal și cum se procedează în toată lumea, privitor la desfășurarea curselor de bărci cu pânze. Aviz amatorilor privind implicarea pe viitor în astfel de organizări. Toată lumea a pierdut ziua rămânând în Marina Eforie până a doua zi. Programul din Marina Limanu unde trebuiau să ajungă bărcile a fost dat peste cap.
Comentariile sunt de prisos.
17-18 august 2013
Ziua de 17 august se anunță optimă pentru yachting. Vânt din N- NE, 4-5 Bft. Autoritatea Navală Română menține interdicția de navigație până în jurul prânzului. Se dă startul la ora 13 și 13 minute (făra superstiție) pentru etapa offshore Eforie – Mangalia. Un start corect pentru toate bărcile. La baliza din vânt, Farfallina se instalează la conducerea cursei, poziție pe care nu o mai cedează până la sosire. Se vede că echipajul este mai sincronizat în manevre și barca are viteză superioară celorlalte concurente la clasa ei: Simina , Alexandra si Indigo. Trebuie mentionat ca Farfallina este un racer „adevarat”, de altfel singurul. Celelalte ambarcațiuni încadrate la această categorie, sunt bărci mari cu cabine pentru 6-8 persoane.
Sosirea în rada portului Mangalia a fost următoarea :
Racer 1-Farfallina, 2-Alexandra, 3-Indigo
Cruiser 1-Seduction, 2- Arcadia , 3- Benga .
În Marina Limanu, Octavian Pădeanu, același organizator atent, pregătește echipajelor o primire cu tăvi pline de pahare cu bere rece și amabilitate în asistența necesară acostării în siguranță a velierelor.
În ziua de 18 august au loc cursele inshore în rada Portului Mangalia, la amiază fiind planificată ceremonia de acordare a premiilor oferite de Samsung (șase televizoare Samsung Smart) în valoare de 5000 de euro.
Pentru bucureștenii care au trebuit să se întoarcă acasă, a urmat calvarul unei călătorii într-un trafic infernal.
Iată primele 3 locuri la fiecare clasă :
Racer
1 – Simina – skipper Iulia Fulicea 10,5 p,
2 – Farfallina – skipper Mihai Fagarasanu 11 p,
3 – Alexandra -skipper Mihael Neagu 17,5 p.
Cruser
1- Benga – skipper Ionuț Iliescu 11 p,
2 – Tortuga – skipper Laur Balcan 18,5 p,
3 – Follow Me – skipper Marian Traian 19,5 p .
Ca și în etapa anterioară, competiția a fost onorată de un judecător internațional ORC în persoana doamnei Jo Sultan Hancioglu (Turcia), fostă componentă a reprezentativelor naționale ale Turciei la diferite clase olimpice. Încă o dată salut prezența yachtului Tomis, având la cârmă un vechi yachtsman al Clubului Marina, Nicolae Giuglea (ofițer de marină militară), care, sper sa convingă ceva „amirali” că acel superb velier merită un set de vele noi și multe dotări, pentru a deveni o prezență în regate și astfel sa marcheze revenirea Clubului Marina pe apă.
Foto: Daniel Stoenciu
Intr-adevar comentariile sunt de prisos la acest ‘articol’…
Ma gandesc totusi, ca probitatea profeionala si obligatiile morale, v-ar fi obligat sa verificati intai informatiile si sa nu va lansati in acuze indoielnice la adresa mea, procurate din ‘gura lansatorilor de barfe’…
dar, daca asta este modul in care va documentati scrierile, ce pot sa spun, va doresc succes macar in intreprinderile viitoare daca pe cele prezente le-ati cam ratat!
Multumiri domnului Octavian Tacu care gaseste intotdeauna cuvintele care exprima sensul si spiritul competitiei.
Asa cum am vazut, ultima zi a competitiei a adus rasturnari de pozitie, o neatentie, o gresala minora in aparenta si ai pierdut un loc de care erai foarte sigur.
Aceste cinci regatte sunt cuprinse in Romania Cup organizat de un triumvirat : Marina Life, Marina Eforie si Yacht Clubul Regal Roman, la primii doi organizatori conditiile oferite sunt excelente si multumim domnilor Mihai Marcu si Bogdan Gradinaru pentru felul in care se implica .
Din pacate nu acelasi lucru se poate spune si despre YCRR, dezinteres, desconsiderare fata de comitetul de cursa, pasarea responsabilitatilor… Pacat ! si mai vor si in 2014 sa se implice in cursele offshore. Dac o vor face tot asa … mai bine NU !