miercuri, ianuarie 22, 2025
Cronica de yachting

Regata „Bricul Mircea-Samsung” 15-18 august 2013.

15 august, etapa  Constanța -Eforie Nord

de Octavian Țacu

Așa cum am anticipat  conducerea  marinei militare nu a permis  o mica fereastră în derularea festivităților  ocazionate de Praznicul Adormirii Maicii Domnului, în care, bricul Mircea,  superba navă  școală a marinei militare române să fie nava de start, în cursa velierelor mari . Prin urmare startul s-a dat la ora 14 cand festivitățile se sfârșiseră.

Prima baliză a  fost montată la aproximativ două mile nord de poarta de start. Vânt bun din N-NE, 3-4 Bft  și valuri până  la 2 m. Balizele de sosire, au fost ancorate în fața Marinei Eforie din portul Belona. Dacă până la prima baliză distanțele între concurenți nu au fost foarte mari,acest lucru s-a schimbat până la Eforie Nord, când  alura de navigație a fost una  singură, mare larg și pupa.  Distanțele au crescut  și  datorită deciziei unor skipperi  de a naviga spre larg mai mult decât era drumul normal, strâns lângă digul de larg al portului mare și apoi direct spre Marina Eforie, traiectorie mult mai scurtă. Sosirea  s-a făcut în ordinea dată de sistemul de corecție ORC, astfel:

Clasa  Racer

1-Simina,  2-Alexandra,  3-Farfallina ,  4- Life,  5- Incognito,  6- Indigo,  7-  Microsoft.

De menționat că între Alexandra  si  Farfallina a  existat un ecart de numai  13 secunde, ceea ce prefigurează  o luptă foarte strânsă pentru primele 3 locuri.

Clasa  Cruiser (primele 3 locuri)  Benga, Follow me și Seduction.

De remarcat apariția yachtului Tomis al Academiei  Navale, a cărui prezență sper eu, să devină  permanentă, fiind o ambarcațiune deosebită. Sigur că un set de vele noi ar putea  fi un argument major pentru clasificări superioare.

Am  mai întalnit Bricul Mircea ancorat la travers de Eforie Nord, aproape de intrarea în portul mare. Nu cred că a fost pus acolo să dea un salut simbolic velierelor din regată.

Încă o dată trebuie să consemnez  un comitet de cursă eficient și un secretariat prompt  sub conducerea  Georgianei Stoian,  cu necesarul de balize și nave de asistență. Prin sosirea velierelor după regată, în marina Belona,  atmosfera a fost animată.  Seara a fost încheiata  de muzica live și un dineu  în aer liber. Nota bene  Marina Eforie, fiind o gazdă agreabilă.

16 august

Este ziua  etapei  offshore Eforie-Mangalia. Vântul bate tot din direcția  N-NE cu rafale mai puternice decât în ziua precedentă 4 la 5 Bft, valurile sunt mai mari și ieșirea din Marina Eforie problematică. Gura Portului Belona este dragată numai pe jumătate și  birzanții cu înălțimea de 3 m, perpendiculari pe direcția de ieșire, bărcile riscând să fie împinse de valuri  spre partea cu adâncime mică. Comitetul de cursă  ridică amânarea și toată lumea ascultă șuieratul vântului în catarge și fungi pentru câteva ore bune. La amiază, intensitatea vântului mai scade, înălțimea valurilor deasemenea, șalupele  comitetului de cursă ieșind în larg și balizând linia de start. La un moment dat, când aproape toate echipajele erau pregătite să iasă în larg, stupoare…cursa nu se mai ține, desfășurarea ei fiind oprită de Autoritatea Navală Română. De ce ? După cum ni s-a relatat, unul dintre organizatori, recte Sergiu Timofei, ar fi omis înaintarea documentului de înștiințare, așa cum este legal și cum se procedează în toată lumea, privitor la desfășurarea curselor de bărci cu pânze. Aviz amatorilor privind implicarea pe viitor în astfel  de organizări. Toată lumea a pierdut ziua rămânând în Marina Eforie până a doua zi. Programul din Marina Limanu unde trebuiau să ajungă bărcile a fost dat peste cap.

Comentariile sunt de prisos.

17-18 august 2013

Ziua de 17 august se anunță optimă pentru  yachting. Vânt din  N- NE,  4-5 Bft. Autoritatea  Navală Română  menține  interdicția de navigație până în jurul prânzului. Se dă startul la ora 13 și 13 minute (făra superstiție)  pentru etapa offshore  Eforie – Mangalia. Un start corect pentru toate bărcile. La baliza din vânt, Farfallina se instalează la conducerea cursei, poziție pe care nu o mai cedează până la sosire. Se vede că echipajul este mai sincronizat în manevre și barca are viteză  superioară  celorlalte concurente la clasa ei: Simina , Alexandra si Indigo. Trebuie mentionat ca Farfallina este un racer „adevarat”, de altfel  singurul. Celelalte ambarcațiuni încadrate la această categorie, sunt bărci mari cu cabine pentru 6-8 persoane.

Sosirea în rada portului Mangalia a fost următoarea :

Racer  1-Farfallina,  2-Alexandra,  3-Indigo

Cruiser   1-Seduction,   2- Arcadia ,  3- Benga .

În Marina Limanu, Octavian Pădeanu, același organizator atent, pregătește echipajelor o primire cu tăvi pline de pahare cu bere rece și amabilitate în asistența necesară acostării în siguranță a velierelor.

În ziua de 18 august au loc cursele  inshore în rada Portului Mangalia, la amiază fiind planificată ceremonia de acordare a premiilor oferite de Samsung  (șase televizoare Samsung Smart) în valoare de 5000 de euro.

Pentru bucureștenii care au trebuit să se întoarcă  acasă, a urmat calvarul unei călătorii într-un trafic infernal.

Iată primele 3 locuri la fiecare clasă :

Racer

1 – Simina – skipper  Iulia Fulicea  10,5 p,

2 – Farfallina  – skipper  Mihai Fagarasanu   11 p,

3 –  Alexandra  -skipper Mihael Neagu  17,5 p.

 

 Cruser 

1-  Benga  – skipper   Ionuț Iliescu   11 p,

2 – Tortuga – skipper   Laur Balcan   18,5 p,

3 – Follow  Me – skipper  Marian Traian   19,5 p .

Ca și în etapa anterioară,  competiția a fost  onorată de un judecător internațional ORC în persoana doamnei  Jo  Sultan  Hancioglu (Turcia), fostă componentă a reprezentativelor  naționale ale Turciei la diferite clase olimpice. Încă o dată salut  prezența  yachtului  Tomis, având la cârmă un vechi yachtsman al Clubului Marina, Nicolae Giuglea (ofițer de marină militară), care, sper sa convingă  ceva „amirali” că  acel superb velier merită un set de vele noi și multe dotări, pentru a deveni o prezență în regate și astfel sa marcheze revenirea Clubului  Marina pe apă.

 

Foto: Daniel Stoenciu

 

2 comentarii la „Regata „Bricul Mircea-Samsung” 15-18 august 2013.

  • Intr-adevar comentariile sunt de prisos la acest ‘articol’…
    Ma gandesc totusi, ca probitatea profeionala si obligatiile morale, v-ar fi obligat sa verificati intai informatiile si sa nu va lansati in acuze indoielnice la adresa mea, procurate din ‘gura lansatorilor de barfe’…
    dar, daca asta este modul in care va documentati scrierile, ce pot sa spun, va doresc succes macar in intreprinderile viitoare daca pe cele prezente le-ati cam ratat!

    Răspunde
  • Multumiri domnului Octavian Tacu care gaseste intotdeauna cuvintele care exprima sensul si spiritul competitiei.
    Asa cum am vazut, ultima zi a competitiei a adus rasturnari de pozitie, o neatentie, o gresala minora in aparenta si ai pierdut un loc de care erai foarte sigur.
    Aceste cinci regatte sunt cuprinse in Romania Cup organizat de un triumvirat : Marina Life, Marina Eforie si Yacht Clubul Regal Roman, la primii doi organizatori conditiile oferite sunt excelente si multumim domnilor Mihai Marcu si Bogdan Gradinaru pentru felul in care se implica .
    Din pacate nu acelasi lucru se poate spune si despre YCRR, dezinteres, desconsiderare fata de comitetul de cursa, pasarea responsabilitatilor… Pacat ! si mai vor si in 2014 sa se implice in cursele offshore. Dac o vor face tot asa … mai bine NU !

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.