O regată ca-n povești
Andreea MIHĂESCU ●
Peste 1000 de mile maritime, 1200 de persoane, 13 veliere, 7 țări participante, 3 gazde, milioane de vizitatori. Acestea sunt „coordonatele” de la care pornim cu istorisirea.
Bodrum, Running on Waves, Sea Adventures, Sedov, Adornate, Mircea, Nadezhda, Royal Helena, Johanna Lucretia, Mir, Kaliakria, Atyla și Akela sunt „personajele” principale care dau culoare și grandoare aventurii de pe Marea Neagră.
Povestea a început pe 30 aprilie 2014, când navele înscrise la startul SCF (SovComFlot) Black Sea Tall Ships Regatta, au părăsit porturile care le găzduiau, pentru a ajunge la Varna, acolo unde, pe 3 mai aveau să pornească în cursa Mării Negre.
În drumul spre Novorossiysk, echipajele au muncit din greu începând să contureze un rezultat al acestei competiții. A început formarea cadeților de la bord, obișnuirea cu lucrul în echipă, acomodarea cu marea și cu un program, care de multe ori nu a fost cel mai lejer. Între 9 și 12 mai toate ambarcațiunile au trecut linia de sosire a primei curse din cadrul celei mai lungi regate de veliere mari care a avut loc în Marea Neagră. Au urmat două zile în care navele s-au repoziționat pe coasta Federației Ruse, la Soci. Aici timp de patru zile au avut loc serbări și jocuri marinărești, iar monumentalele bastimente au putut fi vizitate de public.
Pe 18 mai – se dă startul celei de-a doua curse. Drumul spre Constanța, cea de-a III-a gazdă a regatei, conturează și solidifică din nou calități marinărești, prin intermediul cărora noua generație de velişti se va transforma în adevărați oameni ai mării. Onoarea, ajutorul neinteresat, agilitatea, atenția distributivă și multe alte valenţe fiind tot atâte atuuri pe care aceștia le dobândesc pe apă și le vor valorifica în viața de zi cu zi.
Dar până să ajungem în Portul Constanţa vă voi povesti cum și când s-a născut acest generos proiect despre care scriem acum o nouă poveste.
În 1938, câteva veliere mari, istorice, se reuneau în Stockholm la inițiativa căpitanului Arnold Schumburd înălţându-și pânzele pentru a pornii în prima cursă, ilegală la vremea aceea. După finalizarea celui de-al II-lea Război Mondial, avocatul britanic Bernard Morgan a împrumutat ideea, propunând realizarea frecventă a astfel de regate, pentru a menţine în atenția navele cu vele, înlocuite deja de vapoare, în marina comercială şi de război. Prima regată oficială, a fost organizată în 1956, pe ruta Darthmouth-Torbay sub patronajul Prințului de Edinburgh, adunând la start 21 de veliere, dintre care Christian Radich, din Norvegia și Falken, din Suedia, încă se află în navigaţie şi azi.
În 1972, a fost primul an în care participanții au uitat de noțiunea de concurs și au navigat împreună, făcând chiar schimb de marinari de pe o navă pe alta. Anul 1964, aduce în atenția presei internaționale un subiect longeviv: Prima cursă de veliere care traversau Oceanul Atlantic. Cele 15 nave au străbătut în volte drumul dintre Plymouth și Insulele Bermude, acolo unde s-au mai alăturat încă două veliere în drumul spre New York. Regatele transatlantice au devenit un obicei, organizându-se în nenumărate rânduri. În 2006, s-au sărbătorit 50 de ani de la prima cursă de corăbii, motiv pentru reluarea rutei de navigație, însă cu un număr de patru ori mai mare decât cu o jumătate de secol în urmă.
Iată-ne ajunși în 2014, la cea de-a 57-a ediție a competiţiei tradiţionale iniţiată şi organizată de Sail Training International Race Committee, prima data în 1956, denumită acum SCF Black Sea Tall Ships Regatta, patronată de președinții Bulgariei- Rosen Plevneliev, Federației Ruse –Vladimir Putin și României- Traian Băsecu. Regata este organizată de Sail Training International (organizație non-profit cu sediul în Marea Britanie, care organizează și coordonează astfel de proiecte în toată lumea) cu sprijinul companiei Sovcomflot ( SCF-cea mai mare companie de navigaţie comnercială din Federația Rusă) . În Româniea evenimentul a fost organizat cu ajutorul Navigator Yacht Club, Academia Navală „Mircea cel Bătrân”, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritimie” și Primăria Municipiului Constanța.
Pe 23 mai, au început să sosească navele. Care mai de care mai impunătoare, mai grandioase și cochete, velierele din Bulgaria, Malta, Marea Britanie, România, Rusia, Spania și Turcia, au adunat în jurul lor milioane de vizitatori, cozi de sute de metri și zâmbete admirative. Portul Constanța a fost suprapopulat, turiștii urmărind cu interes desfășurătorul.
Mai, 24. Ziua începe cu o conferință de presă susținută de Peter Newel – directorul cursei – și manager al Sail Training International, Alin Vintilă – manager de proiect din partea Navigator Yacht Club și Robin SnouckHurgronje – președintele cursei şi al Sail Training International. Urmează ceremonia de deschidere a festivităților, onorată de președintele țării, Traian Băsescu și Șeful Statului Major al Forțelor Navale, contraamiral dr. Alexandru Mîrșu. Momentul este precedat de festivitatea de decorare a pavilonului Navei Şcoală Mircea, la 75 de ani de intrarea în serviciul Marinei Române, cu Ordinul Virtutea Maritimă în grad de Cavaler și acordarea gradului de contraamiral în rezervă cu patru stele lui Ilie Constanti Ștefan și gradului de contraamiral cu o stea în retragere lui Alexandru Constantin Hârjan.
La finele festivității, președintele Traian Băsescu a urcat la bordul Bricului Mircea, nava pe care și el și-a făcut cadeția în anul doi de facultate, moment în care un reprezentant al Băncii Naționale Române i-a înmânat atât lui cât și căpitanului navei și altor oficiali, din partea Băncii Naţionale a României, 10 monede de argint, serie mică produsă de Monetăria Statului, la aniversarea celor 75 de ani ai bricului. Ziua s-a încheiat cu un concert susținut de Antonia și Holograf.
Pe 25 mai, a doua zi de staţionare în Portul Constanța a debutat cu întrecerile marinărești între echipaje, în cadrul cărora cadeţii și-au valorificat calitățile deprinse pe parcursul regatei. Au văzut cât de important este lucrul în echipă, încrederea și încurajarea companionilor și că nu contează rasa, culoarea sau religia oamenilor, ci valorile lor. Au legat prietenii, au cunoscut culturi diferite. La ora 17:00, echipajele au defilat pe străzile Constanței, drumul fiindu-le deschis de câteva mașini de epocă. A urmat Ceremonia de premiere, oficiată de primarul Constanței Radu Mazăre.
Rezultate finale: 1. Akela; 2. Sea Adventure; 3. Nadezhda; 4. Mir; 5. Royal Helena; 6. Johanna Lucretia; 7. Adornate; 8. Bodrum; 9. Kaliakria; 10. N. S. Mircea; 11. Sedov.
Velierul Atyla a abandonat competiţia, iar Running on Waves a fost navă de însoţire.
Clasamentul pe clase este următorul:
Clasa A: 1. Nadezhda; 2. Mir; 3. Royal Helena; 4. Kaliakra; 5. Mircea; 6. Sedov;
Clasa B: 1. Johanna Lucretia; 2. Adornate; 3. Bodrum; Clasa C: 1. Akela; 2. Sea Adventure;
Cursa de la Soci la Constanţa, cea de-a doua a SCF Black Sea Tall Ships Regatta, s-a finalizat cu următorul clasament:
Lcul: 1. Johanna Lucretia; 2. Akela; 3. Royal Helena; 4. Sea Adventure; 5. Nadezhda; 6. Mir; 7. Bodrum; 8. Adornate; 9. Kaliakra; 10. N. S. Mircea; 11. Sedov.
Rezultatele întrecerilor marinăreşti între echipaje din Portul Constanța:
Tras la parâmă: 1. N. S. Mircea; 2. Sedov; 3. Nadezhda; Ştafeta: 1. N. S. Mircea; 2. Sedov; 3. Akela. Ridicarea ancorei: 1. Bodrum; 2. Nadezhda; 3. Akela.
Tras la rame: 1. Nadezhda; 2. Adornate; 3. Royal Helena.
Rezultate generale ale competiţiilor între echipaje: 1. Nadezhda; 2. N. S. Mircea; 3. Sedov.
Seara s-a încheiat cu petrecerea echipajelor în ambienţa concertului susținut de Vega Band, Direcția 5 și Alexandra Ungureanu.
Ultima zi de staționare a navelor la cheul din Constanța a fost dedicată exclusiv vizitelor la bordul velierelor. Seara – un încântător recital al celor de la Vega Band și Moonlight Breakfast.
Și cum orice poveste trebuie să se încheie într-un mod grandios, la Constanța, cerul a fost luminat de sute de focuri de artificii, încadrate de sirenele vaselor și reflectate în apa limpede. Festivalul de lumini a fost vizibil din tot orașul, iar zecile de momentele care cu siguranță vor rămâne întipărite pentru mult timp în memoria publicului, au ridicat la propriu părul pe mâini.
La plecare navele au acordat un adevărat spectacol de pânze, având drept podium pentru parada lor coasta Constanței, iar ca gazdă pe Mircea, ai căror cadeți au dat salutul de pe vergi. Tabloul de final a purtat semnătura tuturor organizatorilor, fiind unul cu mult bun gust.
Așteptăm cu nerăbdare un nou capitol din această aventură de poveste, pe care Gabriel Comănescu, preşedintele Grupului UPETROM şi GSP SA, a promis să o reideteze, anul viitor !
Foto: Daniel STOENCIU