După 30 de ani – Compania TIGITRANS a realizat o premieră naţională în construcţia de poduri

La Ecluza Agigea a fost montat primul tronson al celui mai mare pod cu hobane din România

Andreea Mihăescu

Tigitrans S. A., companie românească specializată în contrucţii metalice de înaltă tehnicitate, a instalat primul tronson metalic pe pilonul principal de susţinere al noului podul rutier peste Canalul Dunăre-Marea Neagră, construit de antreprenorul general, Apolodor Cominpex SRL, pentru Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CN APM).

Tronsonul construit şi montat de Tigitrans S. A. pe bancheta pilonului de pod de pe malul drept al canalului este un tablier metalic cu greutatea de 586 tone, având lungimea de 57 de metri şi lăţime de 17,5 metri, şi este practic un segment al viitoarei bretele rutiere de acces pe patru benzi de circulaţie, dinspre A2 şi Poarta 10 a Portului Constanţa Nord către Portul Constanţa Sud-Agigea.

Directorul general al Tigitrans S.A., ing. Nicolae Motocu, consideră că derularea operaţiunii de montaj a fost un mare succes. „Sistemul de operare gândit de specialiştii noştri şi faptul că, după aproape 10 ore de manevre ascendente, am reuşit plasarea imensului segment metalic pe poziţie, la înălţimea de 19 metri, cu abatere de doar trei milimetri, este un succes indiscutabil al ingineriei româneşti. Gândiţi-vă că în decurs de un an şi ceva am croit şi sudat peste 3.200 de tone de tablă specială care s-au transformat în cele 18 tronsoane”, a spus ing. Motocu. Întreaga manevră a fost derulată de echipele de la sol şi de pe apă cu ajutorul macaralei plutitoare GSP Neptun utilaj de ridicare unic în România, al cărei armator este firma Grup Servicii Petroliere S. A (GSP).

Potrivit directorului general al Tigitrans S. A., cel de-al doilea tablier de 57 de metri al podului este gata de livrare şi va fi aşezat pe poziţie pe malul stâng al canalului săptămâna viitoare. „Alte 10 tabliere cu lungimea de 10 metri sunt deja gata şi aşteaptă ordinul de amplasare, în vreme ce echipele de sudori de mare precizie lucrează la debitarea şi montarea ultimelor şase tabliere de zece metri, din totalul de 16, ce urmează să fie terminate şi amplasate până la sfârşitul anului”, a adăugat ing. Motocu.

Podul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre-Marea Neagră este o investiţie de aproximativ 28 de milioane de euro realizată de antreprenorul general Apolodor Comimpex SRL pentru CN APM Constanţa, 70% din investiţie fiind asigurată din fonduri structurale europene. Noul pod este amplasat în aval de Ecluza Agigea, între cel rutier şi cel feroviar, şi oferă avantajul conectării părţii de sud şi de nord a Portului Constanţa cu A2 Bucureşti – Constanţa, dar şi realizarea legăturii între zonele de nord şi sud ale portului, eliminând astfel tranzitul rutier greu de la porţile 7 şi 10 ale portului, prin municipiul Constanţa.

Proiectanţii l-au gândit ca pe cel mai mare pod susţinut de cabluri din oţel (hobane) din România, cu înălţimea maximă de 65 de metri şi deschiderea maximă de 200 metri, între piloni. Lungimea totală a podului, incluzând bretelele de acces, este de 2, 5 kilometri. Podul este susţinut de 16 piloni. Pilonul principal de susţinere a căii de rulare urmează să aibă 116 metri înălţime. Toate componentele metalice, incluzând cei 280 de metri de tronsoane ale tablierelor căii de rulare auto, sunt construite în Portul Agigea, pe şantierul Companiei Tigitrans S. A.

Foto: Dan Mihăescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.