DESPRE MARINA EFORIE … NUMAI DE BINE !

Prof. Octavian ŢACU

Termenul de „marina” defineşte un port pentru ambarcaţiuni mici, turistice, sportive, de agrement, cu amenajeri specifice şi iată că recent, în mod paradoxal chiar de 1 Mai când mai tot românul din spaţiul „carpatodanubianpontic” sărbătoreşte matricial, în fum de mici acompaniaţi cu bere, am avut nebănuita plăcere să petrec  şi eu Ziua Muncii, pe sol autohton într-un astfel de spaţiu definit drept aristocratic prin destinaţie – Marina Eforie.

Intrat în rezonanţă populară drept Portul turistic Bellona (denumire împrumutată de la învecinatul hotel şi lac, personaj mitologic din perioada romană târzie ce o întruchipa pe soția războinicului zeu Marte, ea însăşi divinitate ce contribuia la rătăcirea călătorilor), astăzi cochetul port din Eforie Nord dovedeşte că a fost vorba depre un toponim de translaţie neavând nimic de a face cu războiul, ci dimpotrivă.

11138625_907576509305311_8326839759453183224_n

11125275_907578122638483_3981812648087748405_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Data de 1 Mai 2015 a fost folosită de Sail Adventures ca pretext pentru a organiza deschiderea sezonului de yachting pentru bărci mari, sau folosind termenul uzitat în toată lumea ” offshore yacting „. Cei doi adminstratorii ai clubului organizator Sail Adventures şi Marinei Eforiei, Bogdan Grădinaru şi Magda Ion au invitat o mulţime de oameni interconectaţi mai mult sau mai puţin de yachtingul offshore, într-un cadru îngrijit şi prietenos, sub auspiciul evenimentului Open Sailors Day.

PR-ul corect, profesionist şi decorarea neostentativă a marinei au dat senzaţia plăcută a unei organizări profesioniste a evenimentului. Punctele majore ale acestei sărbători au fost suportate şi conduse de sponsorii conectaţi la Sail Adventures şi Marina Eforiei. Şampania de bun sosit oferită de Angelli, degustarea de vinuri asigurată de furnizorul Casei Regale Murfatlar, cu o prezentare „ultraprofesionista” susţinută de Dan Domnaru a celor tei sortimente de vinuri, expoziţia de automobile Lexus, la fel, marcată de o prezentare neostentativă şi în fine, plimbarea în larg cu superbele veliere, pentru a a da sarea şi piperul necesare unei astfel de sărbători. Muzica de bună calitate, începând cu cea de ambient de pe peluza tunsă englezeşte, în timpul cocktailului de bun-venit şi a programului în aer liber şi terminând cu cea care a acompaniat cina, susţinută de Trupa Veche. Un sincer şi un bine-meritat Bravo !

11150506_907578395971789_9167030802518170630_n

11178240_907576889305273_6616988828944377199_n

 

 

 

 

 

 

 

 

Dar vreau să fac câteva consideraţii asupra portului şi a functionalităţii lui. Notez cu mare bucurie „noua” cale de acces auto direct de la hotelul Bellona spre marină, prin crearea unei bretele rutiere pe taluz şi nu calea veche foarte aglomerată vara printre sutele de turişti aflaţi la plajă. La fel pot nota şi distanţa mică de la autostrada A2 până la port, importantă pentru proprietarii de bărci din ţară. Proximitatea multor hoteluri din staţiune fac foarte facilă şederea celor ce vor să urmeze cursurile şcolii de yachting din marina sau să participe la evenimentele de socializare, organizate de clubul Sail Adventures. Acvatoriul este „ondulat” la vânt de sud, sud-est şi gura portului dificilă când vântul bate cu forţa peste 4-5 Bft, din direcţiile menţionate. Apa este limpede, cristalină semn că sunt respectate normele de mediu şi pesemne că administratorul are propria politică ecologică astfel că niciun chiriaş sau vizitator nu riscă să plece de la cheu cu barca mânjită de ape reziduale sau hidrocarburi deversate accidental. Portul are un crane fix care poate ridica pe cheu bărci de până la 5 tone şi o platforma betonată pentru parking bărci şi rulote, destul de încăpătoare. Printre notele bune trebuie remarcat serviciul de asistenţă la acostare atât pe apă cu un Zodiac cât şi pe mal cu „barcagii”. În anumite zone pentru bărcile mari există atât mooringuri cât şi pontoane pentru debarcare laterală, specific bărcilor mai mici. Adâncimea portului în acvatoriu este bună şi poate primi bărci cu pescajul de până la 2 metri, după dragajul de primăvară făcut pe şenalul de intrare de la gura portului. Nota bene, exista potouri funcţionale de alimentare cu apă şi curent electric pentru toate „danele” ! Iluminarea pe tot perimetrul marinei este foarte bună. În anumite perioade a funcţionat pe digul de est şi o staţie de carburanţi, amenajare foarte necesară, sugestia noastră fiind de menţinere în funcţiune a acestei facilităţi şi eventual deschiderea unui magazin cu piese de schimb, echipamnte, unelte şi accesorii nautice, pentru bărci, pescuit şi scufundări. Tot la „nota bene”, toalete şi duşuri cu apă caldă non stop, restaurantul inaugurat pentru acest eveniment, cu o bucătărie modernă şi nu în ultimul rând climatul liniştit din marina, de club nautic privat: fără muzică deranjantă, fără bătaia de fungi pe catarg sau gură cască gata să-ţi intre în barcă. Accesul perimetral este foarte bine monitorizat şi marina este bine protejată cu gard metalic. În toate ocaziile când am acostat cu barca aici am avut un sentiment de linişte şi siguranţă. Nu am venit noaptea, aşa că nu ştiu dacă accesul este facil, dar cu un chartploter bun se poate intra fără probleme. Menţionez de asemenea existenţa unui plan înclinat betonat, pentru lansare la apă a bărcilor mici sau a celor pe remorcă cu roţi.

11182156_907577589305203_3993869070943674576_n

11200889_907576629305299_6877334223669413184_n

 

 

 

 

 

 

 

 

În concluzie o marina funcţională care poate fi gazdă regatelor atât pentru bărci mari cât şi pentru bărci mici. Marina Eforie are o strânsă colaborare cu Morski Klub Balcik apmplasat în Marina Balcic, ai cărui invitaţi au fost prezenţi alături de navigatori ai yachturilor cu vele din Italia şi Australia, în 2015 la un 1 Mai „netradiţional”…

Voi reveni cu analize asupra celorlalte marine româneşti de la Marea Neagră.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.