Consolidarea şi perfecţionarea tehnicilor în yachting cu ajutorul simulatorului cibernetic

Sistem cibernetic de antrenament şi creştere a performanţei în yachting

Prof. Octavian ŢACU ●

Prof. Octavian ŢACUDe curând, printr-un concurs de împrejurari fericite, am ajuns în “posesia” unei  lucrări de licenţă de la Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport, a Universităţii Ovidius, din Constanţa, susţinută în sesiunea iulie 2014.

Autoarea lucrării este Andreea Mihăescu. În momentul în care scriu aceste rânduri Andreea nu mai este doar o absolventă a facultăţii menţionate ci licenţiată, tocmai datorită susţinerii cu brio a acestei teze.

Să o luăm sistematic, ar spune un “amic” mai în vârstă care nu prea  obişnuieşte să se grăbească, din multe motive, verificate pe parcursul vieţii lui de yachtman.

Lucrarea, singură la specialitatea yachting, intitulată ”Consolidarea şi perfecţionarea tehnicilor în yachting cu ajutorul simulatorului cibernetic”, m-a atras cu un magnetism puternic datorat ocupaţiei mele, într-o perioadă, ca antrenor de yachting la Clubul Sportiv Universitar Ştiinţa Constanţa, şi ca secund la Lotul naţional al României.   Deci, ar spune ”amicul”  meu,”în cunoştinţă de cauză”.

Eu nu prea am întâlnit profesori de educaţie fizică şi sport licenţiaţi în yachting în România. Motivele sunt foarte simple: literatura de specialitate nu există, studenţi  înclinaţi spre yachting, specializări la fel şi automat nu existau nici examinatori. Sigur pentru mulţi dascăli de la Institul de Educaţie Fizică şi Sport (IEFS) Bucureşti yachtingul era echivalent cu “plimbarea cu barcă cu pânze”,fără prea multe considerente de ordin ştiinţific, metodic sau pedagogic.

Lucrarea a fost notată  cu “10”, pe bună dreptate, zic eu. Este făcută bine, argumentată şi circumscrisă timpului prezent, adică, având ca instrumente de lucru, afară de sportivi, simulatorul cibernetic. Este o distanţă imensă  de la  exemplificarea  unei  manevre cu barca cu vele cu un simulator empiric, confecţionat pe mal, şi îndemnul – “faceţi după mine !”, la  simulatorul cibernetic  care poate relua manevra, descompune în timp fazele ei şi studia pe îndelete tot angrenajul şi binomul sportiv-barcă, în timpul navigaţiei.

Sigur că, fără acest simulator cibernetic cu programe de yachting, pe care Andreea Mihăescu l-a folosit ca instrument permanent, lucrarea foarte laborios alcătuită, cu titlul incluzându-l, nu ar fi putut exista.

Nu voi analiza tabelele şi graficele rezultate pe baza măsurătorilor grupurilor de sportivi observate şi evaluate ci voi reitera necesitatea folosirii de către toţi antrenorii de yachting a simulatoarelor cibernetice în procesul de pregătire al veliştilor. Timpul când lecţiile de tactică se ţineau cu machetele unor bărcuţe mici din lemn, pe o masă simplă sau pe bancul de reparaţii al marangozului de la club, a expirat.

Cu această lucrare Andreea Mihăescu, ea însăşi “fermecată de yachting”, a emis un model practic  pentru antrenorii de yachting din România, lucrarea având în cuprins multitudinea de manevre şi mişcări specifice claselor sportive de bărci cu pânze,  de la noi din ţară.

Felicitări, Andreea Mihăescu, singura profesoară de educaţie fizică şi sport a universităţii constănţene, licenţiată în specializarea YACHTING, în ultima jumătate de secol !

 

 

Aprecieri generale asupra lucrării Consolidarea şi perfecţionarea tehnicilor în yachting, cu ajutorul simulatorului cibernetic”

Prof. univ. dr. clc. Andrian MIHEI

 

Prof. dr. clc Andrian MIHEITematica lucrării de licență „CONSOLIDAREA ȘI PERFECȚIONAREA TEHNICILOR ÎN YACHTING, CU AJUTORUL SIMULATORULUI CIBERNETIC”, elaborată şi susţinută în sesiunea iunie 2014, de domnișoara Andreea Mihăescu, absolventă a Facultăţii de educaţie Fizică şi Sport, din cadrul Univeristăţii Ovidius, din Constanţa, este de mare actualitate şi importanţă pentru cei care doresc să-și consolideze și perfecționeze tehnica în yachting, dar și pentru cei care sunt interesați să deslușească tainele yachtingului, un sport pe cât de complex, pe atât de fascinant.

Prin conţinut şi tematică, lucrarea se înscrie în preocupările prioritare ale specialiștiilor de a identifica şi aprofunda cele mai bune căi şi metode prin care se pot îmbunătății performanțele sportivilor în contextul unor competiții din ce în ce mai strânse. Pe de altă parte, utilizarea simulatorului facilitează neinițiaților o mai ușoară familiarizare cu yachtingul, reprezentând modalitatea cea mai tehnică de trecere de la teorie la practică.

Unul dintre rezultatele cercetării ştiinţifice este reprezentat de capacitatea simulatorului de a înregistra tehnica practicantului, analizând evoluţia performanțelor sale, prin măsurarea și compararea timpului cursei cu tehnica și timpul adversarului său sau cu propriile sale performanțe obținute în cursele anterioare. Consider importantă această analiză ca o contribuţie cognitivă privind evoluția performanțelor și a conceptelor tactice aplicate în diverse situații de vânt, val și trafic.

Simulatorul de navigație dezvăluie și evidențiază diferențe fundamentale în tehnica utilizată între competitori, câștigători și participanți. Este de la sine înțeles că simulatorul poate să simuleze orice fel de situație în orice fel de condiții hidrometeorologice, de atâtea ori de câte este necesar pentru ca practicantul să poată acumula experiență și abilități tactice pentru a aborda orice fel de situație, într-un timp mult mai scurt, cu cheltuieli mult mai reduse și în orice perioadă a anului.

Utilizarea simulatorului reprezintă forma cea mai facilă prin care tinerii, fără un mare efort, își pot forma tehnica pe care, altfel, și-ar forma-o după foarte multe ore petrecute pe apă într-o ambarcațiune reală.

Cea mai valoroasă contribuţie a lucrarii o consider ca fiind realizarea unei baze teoretice privind antrenarea modernă şi mai ales oferirea de metode şi procedee de aplicare a unor tehnici avansate în formarea și perfecționarea continuă a practicanților, pe baze științifice.

 

 

Scurtă recenzie asupra unei lucrari de maxima noutate în comunitatea simulării virtuale

Comandor Tiberiu ISTRATE ●

Comandantul Centrului de Instruire Simulare şi Evaluare al Forţelor Navale Române

 

Comandor Tiberiu ISTRATEPrin natură bunelor relaţii stabilite în comunitatea constănţeană a utilizatorilor de simulatoare virtuale sau constructive, am avut prilejul lecturării unei teme deosebit de incitante abordată şi dezvoltată de o studentă a Facultăţii  de Educaţie Fizică şi Sport  a Universităţii OVIDIUS-Constanţa, Andreea Mihăescu.

Lucrarea cu tema „Consolidarea şi perfecţionarea  tehnicilor în yachting cu ajutorul simulatorului cibernetic” (coordonator ştiinţific conf. dr. Docu Axelerad) a fost susţinută  de curând în cadrul examenului  de licenţă şi apreciată, spun eu pe drept, cu notă maximă.

Dar nu notele sau clasamentele post examen m-au făcut să recenzez în câteva cuvinte această lucrare, ci elementele de noutate şi modul de abordare a tematicii, în opinia mea interesant şi în acelaşi timp foarte matur.

Matur, pentru că în conţinutul acestei lucrări, elementele de susţinere şi prezentare sunt argumentate documentat dar şi abil, pe baza de studii de caz, măsurători şi experimentări  de factură incitant-interesante. Analitic,  în modul cum domnişoară  Andreea Mihăescu a combinat rezultatele cercetării sale exploatând inteligent  testele marker şi propria experienţă pe domeniu, cu modelul sintetic şi explicativ al conceptului de training continuu cumulativ, respectiv sistemul pregătirii altenativ-complementare, prin simulare,  prin practicare, evaluare, corectare şi reluare ciclică pe trend crescător de performanţă.

O caracteristică a sistemului militar constă în planificarea  riguroasă a oricărui model comportamental sau procedural-acţional, fie că discutăm de  instruirea forţelor sau transmitere de  informaţie pe domeniu specific, sprijinidu-ne pe sisteme de simulare. Analizând acest aspect prin prisma  formaţiunii mele de militar profesionist, am fost plăcut surprins să  regăsesc un raţionament al construcţiei logice în lucrarea Andreei Mihăescu, similar cu concepţia Forţelor Navale de utilizare a tuturor claselor de simulatoare în instruirea forţelor proprii.

Construcţie logică pe care domnişoara a construit  fundamentul lucrării sale, analiză tip SWOT (Puncte tari, puncte slabe, oportunităţi şi ameninţări), argumentată pe baza de date analitice şi de sinteză, au dus la elaborarea unei concepţii moderne de pregătire, continuă pentru un model de conducător de ambarcaţiune sportivă, sprijinit/susţinut de simulator.

Instruirea asistată de simulator nu va înlocui niciodată trainingul real pe luciul marii, dar  posibilităţile uriaşe de de stocare de informaţii, modelarea factorilor fizici, hidro-meteo şi de climă, pot şi trebuie să contribuie la antrenamentul mental şi decizional al aspirantului la certificatul de navigator cu vele profesionist sau de înalta performanţă.

Interesat fiind de  acest domeniu, am regăsit cu plăcere,concepte abordate similar  în Forţele Navale, concepte dezvoltate şi aplicate în aceaşi măsură şi la nivelul Alianţei Nord-Atlantice, pentru că da, domnişoară Andreea Mihăescu a identificat corect „ calea”-The path.

Această scurtă recenzie nu se doreşte a fi un laudatio, ci prilejul optim de a o încuraja pe tânăra noastră licenţiată să continue cercetarea în acest domeniu la nivel masterat, şi de ce nu, cu o aplecare profundă în domeniul cercetării curiculare, spre o lucrare de doctorat în domeniu, în condiţiile în care, în epoca curentă, prea multe lucrări şi studii la nivel doctorat nu ne aduc acurateţe, aplicabilitate şi posibilităţi reale de evaluare, precum  o  viitoare astfel de  abordare a conceptului de pregătire/instruire, binomul om-simulator.

Succes Andreea !

 

 

 

 

One thought on “Consolidarea şi perfecţionarea tehnicilor în yachting cu ajutorul simulatorului cibernetic

  • 3 august 2014 la 7:33
    Permalink

    PASIUNE, PROFESIONALISM, CALITATE, SERIOZITATE! Aprecieri laudative (MERITATE) de la persoane foarte bune cunoscatoare in materie. Si la Constanta se pot face lucrari de exceptie! Felicitari!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.