marți, februarie 11, 2025
Actualitate

Conferință de presă cu yachtmanul Dorel Nacou

●  Narcis GAIDARGIU  ●

Comunicat de presă

 

Constanţa, 23 ian / – Clubul Nautic Român anunță organizarea unei conferinţe de presă, vineri 26 ianuarie 2018, orele 11:00, împreună cu Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa S. A., la sala de conferinţe din incinta Gării Maritime din Portul Constanța (sediul CNAPMC, Poarta 1), cu ocazia prezentării proiectului unui eveniment nautic internaţional la Marea Neagră, dedicat celebrării Centenarului Marii Uniri.

 

Iniţiativa, lansată de colegul nostru, yachtmanul Dorel Nacou, primul navigator român care a traversat solitar Oceanul Atlantic într-o competiție oficială, Regata Mini-Transat La Boulangère 2017, este susţinută de CNAPM Constanţa, alături de ceilalţi parteneri instituţionali ai Clubului Nautic Român – SMFN, Garda de Coastă, DJTS, Colegiul Naţional Mihai Eminescu, Academia Navală Mircea cel Bătrân, Primăria Constanţa – ce vor fi de-asemenea reprezentaţi la eveniment.

 


 

Ziua de 1 Decembrie 2017 a consemnat o performanţă de palmares pentru sportul cu vele românesc, după ce navigatorul Dorel Nacou, legitimat la Secţia de Yachting a Clubului Nautic Român, din Constanţa, a atins la ora 00.40 UTC (02.40 – ora Bucureştiului) punctul terminus al aventurii sale în traversarea solitară a Oceanului Atlantic, odată cu acostarea în portul Le Marin, din Insula Martinica, fiind ultimul concurent sosit din cursă al Regatei Mini-Transat 2017 La Boulangère, Clasa Mini 6.50, categoria Prototip.

 

Potrivit datelor oficiale înregistrate de sistemul minitransat.geovoile.com/2017/tracker/,  yachtmanul român, legitimat la clubul de profil din Constanţa, aflat la bordul velierului de 6,5 metri, 412 iXblue Vamonos, a urmat un traseu ce însumează 4.801,27 mile nautice între porturile La Rochelle (Franţa) şi Le Marin (Insula Martinica), parcurs în 41 de zile, 8 ore, 28 minute şi 50 de secunde, cu o viteză medie ponderată de 4,88 noduri, cu escală de etapă în Las Palmas şi o altă escală tehnică pentru repararea catargului rupt, în Boujdour (Sahara Occidentală).

 

Fiind susţinut de şantierul naval iXblue la care lucrează din anul 1993, în La Ciotat (Franţa), pe 1 octombrie 2017 yachtmanul Dorel Nacou a luat startul primei etape, La Rochelle (Franța) – Las Palmas (Gran Canaria), din Regata Mini-Transat 2017 La Boulangère.

 

La 13:08, ora locală Las Palmas, s-a dat startul etapei a II-a, Las Palmas – Le Marin. Dorel Nacou a intrat în forță în Marea Traversare, făcând o cursă foarte bună, situându-se în plutonul fruntaș.

 

În jurul orelor 00:30 – 01:00 UTC, după un parcurs de 92 mile, având o viteză de deplasare de 11 noduri, Dorel se afla la cârmă când, pe valuri de hulă de 2,5-3 metri și un vânt puternic din NNE, cu rafale de 25 noduri, coborând de pe un val, l-a primit pe următorul în prova ambarcațiunii, moment în care a simțit, ca două lovituri puternice de ciocan, valul din prova și o rafală puternică de vânt din pupa travers babord.

 

Era momentul când, prins într-o forfecare, a cedat catargul din fibră de carbon al ambarcațiunii. Timp de încă 8 ore, cea mai mare parte prin întuneric, în condiții meteo dure, Dorel Nacou a navigat în derivă, a recuperat bucata ruptă a catargului, velatura, sarturile, anemo-girueta ruptă, antena de comunicații radio. I-a rămas funcțional mai puțin de jumătate din catargul de 12 metri, pe care a improvizat o minimă velatură cu randa și focul, reușind să se îndrepte către cea mai apropiată localitate de pe coasta africană, Boujdour.

 

Au urmat cinci zile de eforturi, în micul port pescăresc Boujdour, din Sahara Occidentală (Maroc), pentru remedierea provizorie a avariilor înregistrate la catarg, prin mobilizarea echipei tehnice iXblue şi cu susţinerea acordată de prietenii Clubului Nautic Român, din mica localitate marocană şi din portul mauritanez Nouadhibou.

 

După escala tehnică a plecat din nou în cursa de traversare a Oceanului Atlantic, navigând cu prudenţă şi dovedind o imensă doză de cumpătare şi răbdare. A sosit în portul de destinaţie finală, după 29 zile 11 ore 32 minute, timp în care a parcurs 3.289 mile nautice, între Las Palmas şi Le Marin.

 

Astfel, Dorel Nacou a demonstrat mai mult decât elocvent adevărul celebrului proverb românesc: „Cu răbdarea treci marea!”.

 

Ajuns în portul Le Marin pe 1 Decembrie 2017, de Ziua Naţională a României, Dorel Nacou, primul navigator român care a traversat solitar Oceanul Atlantic, a transmis prin intermediul unui comunicat de presă, dat publicităţii de Clubul Nautic Român, că dedică această premieră sportivă Centenarului Marii Uniri, eveniment căruia îşi doreşte ca împreună cu colegii din club să-i consacre, în 2018, o cursă de anduranţă pe Marea Neagră, ce şi-ar putea lua startul din Portul Constanţa.

 

După plecarea din Boujdour, aproape de Insulele Capului Verde a observat o altă fisură longitudinală la catarg, în zona unde anterior acesta se fracturase. După trecerea prin pasajul Mindelo, a inspectat manșonul cu care ranforsase catargul, prilej cu care a constatat că rășina nu se întărise, era încă moale. Astfel, a decis să navige cu velatura redusă și să evite cât mai mult încărcarea acesteia în vânt.

 

Cumpătarea și modestia sa, devenite proverbiale, l-au ajutat să reziste pe măsură ce oboseala, stresul datorat singurătății, lipsa unui dialog verbal creșteau în intensitate, iar resursele de apă și hrană scădeau alarmant.

 

Astfel, din ziua plecării sale din Boujdour, Dorel Nacou a intrat într-o cursă numai cu el însuși. Acum, mult mai important era să termine cursa de traversare a Atlanticului.

 

  • Buletinul de știri al competiției Mini-Transat a titrat cu acest prilej:

„The Race Must Go On”

 

„După ruperea catargului, Dorel Nacou (iXblues Vamonos) nici una, nici două, a decis să anunțe în mod oficial Grande Hermine, barca de însoțire venită în zonă, că este exclus să renunțe. Dorel va intra în  portul Boujdour, în sudul coastei marocane, unde intenționează să repare și să reia cursa cât mai curând posibil, pentru a termina treaba. Ce ne puteam aștepta de la un băiat care, cu douăzeci și cinci de ani în urmă, a decis să fugă din România, trecând Europa în vagoane de marfă pentru a găsi refugiu în Marsilia și a se stabili acolo? În cursele offshore, încăpățânarea este uneori o virtute majoră.”

 

 

  • iXblue Sailing Team știe bine pe cine are în casă și anunță:

„Dorel, aflat sub un greemént improvizat nu renunță, intenționează să repare și să plece! Nu e de mirare, când îl cunoaștem bine pe tipul ăsta!”

 

  • Marele navigator din regata La Solitaire Le Figaro, Jean-Paul Mouren, mentorul său, cu care Dorel Nacou a navigat și se cunosc foarte bine, spunea:

„Dorel va încheia cursa, chiar dacă i se va rupe catargul în patru bucăți. Este un traversier, va ajunge pe celălalt mal, chiar dacă va trebui să înoate.”

 

Dorel Nacou a trecut prin zone cu vânt foarte slab, în care a petrecut mai bine de şapte zile, navigând cu viteză redusă, pentru ca apoi, când traiectoria sa a fost intersectată de un front atmosferic dinspre nord-est, cu viteza vântului între 14 la 16 noduri și rafale de 25 noduri, chiar și în aceste condiții, evoluția sa a fost una foarte prudentă, știind că tot o rafală de 25 noduri de vânt, i-a rupt catargul la 92 mile după plecarea din Las Palmas, fapt ce practic, îl scosese din fruntea cursei, creîndu-i un handicap de mai bine de cinci zile.

 

A învins toate aceste obstacole, inițial pe cele legate de prejudecăți, legi nescrise care spun că yachtman te naști și doar te cizelezi pe parcurs, apoi că yachtingul este sport exclusivist, al celor cu stare socială și financiară foarte bună.

 

A învins deci, obstacole financiare, mentalități, a găsit sprijinul colegilor și al șantierului naval iXblue, sponsorul său din La Ciotat, apoi neșansa unui accident tehnic survenit la puțin timp după plecarea în cursă, lipsa unui vânt bun în pânze și totuși, nu a cedat, nu a cerut asistență, nu a lăsat Atlanticul să-l învingă.

 

Pentru toate acestea, Dorel Nacou este un învingător. Este învingătorul nostru, al prietenilor şi susţinătorior săi deopotrivă, al colegilor de la Clubul Nautic Român, al celor care au crezut în el, în visul său şi în faptul că poate să fie menţionat în statistici drept primul navigator român care a traversat solitar Oceanul Atlantic, înscris într-o regată oficială.

 

Pentru tânărul plecat din Munții Carpați în urmă cu 25 de ani, Atlanticul este doar un urs mai mare, cu care nu se luptase până acum într-o traversadă.

 

Ajuns la Le Marin pe 1 Decembrie, Ziua Marii Uniri și Ziua Națională a României, Dorel Nacou a dedicat cursa sa de traversare solitară a Oceanului Atlantic, Centenarului Marii Uniri, pe care îl vom sărbători pe 1 Decembrie 2018.

 

Fără îndoială, istoria sportului cu vele îl va consemna drept primul român, membru al Clubului Nautic Român, care a traversat solitar Oceanul Atlantic.

 

 

  • Date biografice Dorel Nacou

 

Dorel Nacou este născut pe 6 octombrie 1972, în satul Ostra, judeţul Suceava – România. Este stabilit din 1992 la Marsilia, în Franța. Este angajat la șantierul naval iXblue din La Ciotat, în apropiere de Marsilia, unde lucrează ca marangoz. Este căsătorit, are un fiu în vârstă de 14 ani. Până să emigreze în Franța, nu văzuse marea decât în vederi și fotografii. A cunoscut yachtingul la Marsilia, unde a învățat să lucreze cu materiale compozite și s-a “contaminat” de bărcile cu pânze. A participat la regate în Marea Mediterană și Atlantic în echipajele unor yachtmeni francezi vestiți. La șantierul iXblue din La Ciotat a asistat în anul 2002 la lansarea unui prototip de velier de 6,5m, din fibră de carbon, ambarcațiunea fiind botezată „Vamonos”, cu număr de bord 412. Pe această barcă participă la regate (Marsilia-Malta-Alexandria, Italia, Spania) și începe să viseze la participarea în categoria prototip a regatei Mini-Transat. Strânge bani și in 2013 cumpară barca, căriea îi aduce îmbunătăţiri. Convinge sponsori, face un împrumut la bancă, își pune în joc economiile proprii, se împrumută de la prieteni și familie și ajunge să ia startul în Mini-Transat la Boulangère 2017, alături de alți 82 de concurenți.

 

Palmaresul său sportiv cuprinde participarea în regate de yachting ale căror etape le-a câștigat ori s-a situat pe locuri fruntașe:

 

Anul 2017 – Mini-Transat la Boulangère, Transgascogne, Mini-Fastnet, Mini Golfe

Anul 2016 – Mini Barcelona, Mini Golfe

Anul 2015 – Gran Premio D’Italia, Mini Golfe

Anul 2014 – Mini Max

Anul 2007 – Les Trois Continents – Marsilia, Malta, Alexandria (Egipt)

 

  • Caracteristici constructive ale Clasei Mini 6.50

Adevărate rachete pe apă, proiectate pentru performanță pură, ambarcațiunile Clasei „Mini 6.50” sunt excelent proiectate și construite pentru a putea naviga în condiții dificile, în cursele offshore. Din clasă fac parte două categorii: ambarcațiuni de serie și prototip. Prototipurile pot fi construite cu avantaje deosebite în materie de studii hidro și aero, din materiale exotice, înglobând idei și inovații de toate felurile, proiectanții și constructorii pot crea fără restricții. Prototipurile sunt de mulți ani laborator de inovații de navigație. Toate inovațiile majore sunt și au fost testate și validate pe prototipuri, după care au fost extinse la alte categorii de ambarcațiuni de competiție ori intrate în construcția ambarcațiunilor de serie. Ambarcațiunile au 6,5 m lungime, lățime 3 m, înălțime catarg 12 m, masă 700-900 de kg, cu chilă pendulară având partea inferioară în formă de bulb. Suprafața velică este de 150 mp, cu un bompres telescopic cu care se poate ridica un spinnaker asimetric gigant. În ambarcațiune nu există nici cea mai mică urmă de confort. În cabină spațiul este ocupat de sacii cu vele, mecanismele de manevră ale bompresului și chilei pendulare, tancul sau bidoanele cu apă, rezerve de mâncare, saule și școte de rezervă, scule, baterii  electrice, pompe, instrumente de navigație, stație radio și tot felul de lucruri necesare navigației. Se doarme în conditii vitrege, în reprize de 20 de minute sau în cazuri extreme în reprize de 10 minute. Barca în sine este nu supravelată, ci hipervelată și destinată cu precădere navigației pe aluri purtătoare. Cu randă, foc și spinnaker, de la 2 Bft în sus, barca începe să planeze, putând ajunge la viteze de 25 de noduri.

Link-uri utile:

 

 
 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.