COLEGIUL NAUTIC ROMÂN FACE OFIŢERI DE MARINĂ ŞI LA CONSTANŢA
Contraamiral de flotilă (rez) dr. Ion CUSTURĂ●
Am avut privilegiul de a participa la deschiderea unui nou centru de formare a ofiţerilor de marină civilă în Constanţa, de fapt o filială a Colegiului Nautic Roman din Bucureşti- Mogoşoaia, înfiinţat acum patru ani pentru a aduce pe piaţa pregătirii forţei de muncă din domeniul maritim alternativa vocaţională a pregătirii şi licenţierii ofiţerilor de cart, de punte şi mecanici, complementar pregătirii universitare tradiţionale.
În fapt, Colegiul Nautic Român este o instituţie modernă care răspunde cerinţelor şi standardelor impuse de Organizaţia Maritimă Internaţională (IMO) şi Uniunea Europeană (UE) în domeniul pregătirii ofiţerilor de marină civilă ce are la bază cele mai recente prevederi ale legislaţiei maritime internaţionale referitoare la pregătirea personalului şi modelele europene ale ţărilor cu tradiţie în acest domeniu, cum ar fi Marea Britanie, Olanda, Germania etc.
La invitaţia directorului Colegiului Nautic Român, prof. dr. Stelian Cojocaru, la festivitatea de deschidere a filialei din Constanţa, situată pe Bdul Mamaia nr. 158, et.1, în clădirea CSS au participat Şerban BERESCU, director general adjunct al Autorităţii Navale Române, Adrian Mihălcioiu, reprezentantul federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) România, Ion Filimon, director de studii la CERONAV Constanţa, comandanţi de lungă cursă (clc), profesori şi studenţi ai colegiului, reprezentanţi din presa centrală şi locală precum şi numeroşi alţi invitaţi.
În discursul său, Stelian Cojocaru, a subliniat faptul că, deşi de la înfiinţare au existat opinii pro dar şi foarte multe contra, unii dintre contestatari, înţelegând necesitatea acestei alternative vocaţionale a învăţământului de marină civilă pe piaţa forţei de muncă româneşti, au înfiinţat ei inşişi un astfel de colegiu. Colegiul nostru, a continuat, a continuat directorul instituţiei de învăţământ superior vocaţional, este o alternativă corectă şi loială la învăţământul universitar, având în vedere că numărul de absolvenţi nu a fost mare, iar de anul acesta a fost limitat la maxim 25 de ofiţeri de punte şi 25 de ofiţeri mecanici. “Numărul limitat a fost stabilit din motive raţionale, legate de realizarea unui profil educaţional şi de formare profesională calitativ superior, al absolvenţilor, cărora le va asigurăm în mod ferm, voiajul de practică, fără de care aceştia nu pot obţine brevetul de ofiţer III. Colaborarea noastră se derulează cu agenţi consacraţi pe piaţa maritimă internaţională. Unei mari părţi dintre cursanţii-cadeţi noi le asigurăm, împreună cu agenţiile partenere, şi o diurnă de îmbrcare de 400 de euro pe lună. Nivelul calitativ ridicat al absolvenţilor va fi asigurat atât de calitatea profesorilor şi de prestigiul acestora, aici fiind amintiţi profesorul de navigaţie Pavel Suciu – directorul filialei Constanţa, cel care predă disciplina Navigaţie din 1976, clc Constantin Zaharia, cdor (rez) dr. Marian Sârbu, şi mulţi alţii”- a declarat Stelain Cojocaru.
Ca bază materială didactică, Colegiul Nautic Român dispune de echipamente moderne, simulatoare de ultimă generaţie, inclusiv simulatorul pentru menţinerea poziţiei fixe a navei în dinamică DP (Dynamic Positioning), modulul de ultimă generaţie în poziţionarea platformelor petroliere şi montare a cablurilor şi conductelor submarine, în determinarea poziţiei sistemelor telecomandate de la navă, a operaţiilor scafandrilor şi multe alte activităţi de cercetare ce necesită menţinerea navei într-un punct fix, determinat cu precizie foarte mare.
La rândul său, Adrian Mihălcioi, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor din România, a dorit să evidenţieze faptul că organizaţia pe care o reprezintă sprijină astfel de forme de pregătire a forţei de muncă ce activează în domeniul maritim, care contribuie la ridicarea pregătirii viitorilor ofiţeri de marină civilă la nivelul standardelor impuse de comunitatea internaţională. „Faptul că majoritatea absolvenţilor de aici au asigurată desfăşurarea practicii la bordul navelor civile după terminarea cursurilor e un semnal bun pentru comunitatea maritimă, în condiţiile în care majoritatea absolvenţilor învăţământului superior de maritină, din România, reuşesc cu greu să parcurgă perioada de practică, absolut necesară susţinerii examenului pentru obţinerea brevetului de ofiţer maritim III” – a spus Mihălcioiu.
Reprezentantul Autorităţii Navale Române (ANR), Şerban Berescu a felicitat conducerea colegiului pentru iniţiativa de înfiinţare a acestei filialei constănţene, exprimând convingerea că doar concurenţa pe piaţa învăţământului de marină poate ridica calitatea ofiţerilor absolvenţi. “Având în vedere că mai mult de 90% dintre sinistrele maritime s-au datorat factorului uman, prin creşterea calităţii şcolilor de marină acest procentaj va putea fi scăzut în limite rezonabile. ANR nu s-a prezentat la acest eveniment pentru a da girul filialei nou- înfiinţate ci pentru a sublinia necesitatea creşerii calităţii absolvenţilor, cerinţă esenţială pe piaţa forţei de muncă din domeniul maritim”, a conchis directorul adjunct.
Berescu Serban a fost unul dintre cei mai slabi absolventi ai „Institutului de marina Mircea cel Batran” ,promotia 1978. Ma si mir cum de a putut absolvi aceasta institutie.De 36 de ani ma tot mir ! .Sa vezi si sa nu crezi !!!.