CNMR – portdrapelul strategiei navale naţionale

Narcis GAIDARGIU

Sâmbătă 14 aprilie 2018, în aula Universității Maritime din Constanța, a avut loc consacrarea filialei Constanța a Coaliției Naționale pentru Modernizarea României (CNMR), a şaisprezecea filială înființată în teritoriu şi învestirea conducerii noii structuri judeţene în prezenţa preşedintelui, Alexandru Cumpănașu.

În alocuţiunea sa, Alexandru Cumpănaşu a reliefat faptul că CNMR este o organizație neguvernamentală de orientare euro-atlantistă, o structură informală, menită să vină în sprijinul societății civile și al instituțiilor publice. Organizaţia a fost înfiițată în anul 2015, inițial având ca obiectiv principal accelerarea procesului de absorbție a fondurilor structurale în perioada 2014-2020. Parcursul existenței CNMR este jalonat de întâlniri cu factori de decizie din ministere și Parlamentul României și colaborări în cadrul numeroaselor grupuri de lucru statuate cu scopul de a normaliza relația cetățean-instituții ale statului și colaborarea interinstituțională, inițiative finalizate prin modificarea cadrului legislativ, acorduri de parteneriat și protocoale de colaborare, în domeniile de apărare și securitate națională, politică externă, sănătate, educație, energie, agricultură și industrie, economie și finanțe, mediu, muncă, fonduri europene, administrație și ordine publică.

Demersul CNMR este susținut de importante și numeroase organizaţii neguvernamentale la nivel central și din toată țara, precum și din sfera sindicatelor, patronate, organizații ale mediului academic, reprezentanţi ai administraţiei publice centrale și locale, cât şi ai mediului de afaceri.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CNMR este cea mai mare organizație constituită după 1989, la care până în prezent au aderat cinci milioane de membri. Până la sfârșitul anului, CNMR va avea organizații în toată țara.

 

CNMR a lansat cu succes filiala Constanța

Zeci de reprezentanți ai mai multor asociații, pensionari din marina militară și civilă, medici, profesori, Clubul Părinților Plus D al Fundației Academice Alumni, Universitatea Ovidius, Universitatea Maritimă, Academia de Marină Mircea cel Bătrân, Camera de Comerț Industrie Navigație și Agricultură – Constanța, Asociația Comunelor din România, Consiliul Mondial al Românilor au participat la inaugurarea filialei CNMR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În cadrul conferinţei, a fost ales preşedinte al filialei judeţene CNMR, comandor (rez) Laurenţiu Costache, vicepreşedinţi Sorin Mănăilă, Narcis Gaidargiu şi Marius Apetroaei, iar coordonator al grupului de lucru interministerial pentru stabilirea unei strategii naţionale în domeniul transporturilor navale, contraamiral (rez.) dr. Ion Custură, expert maritim.

 

Alexandru Cumpănașu primit la cetatea Tomis, cu căldură și entuziasm cumpătat, elevat și lipsit de ipocrizie

 

Manifestându-şi gratitudinea faţă de antevorbitorii săi, pentru lansarea unor propuneri care îmbogățesc sfera preocupărilor şi puterea demersurilor organizaţiei apolitice, președintele CNMR, Alexandru Cumpănașu a subliniat: „Multe dintre ideile de aici le veți găsi în luptele pe care le vom duce, iar proiectul ale cărui baze le punem astăzi la Constanța va dezvolta orașul și județul și va da speranță oamenilor care nu mai au speranță. Orice inițiativă, astăzi, este suspicionată, blamată, pentru că nu mai există încredere. Vom reda încrederea oamenilor, fie că sunt profesori, medici, navigatori sau cercetători”.

Alexandru Cumpănaşu a mai precizat că CNMR nu este și nu se va transforma în partid politic, conform unor modele deja consacrate în societatea românească. “Nu vom înșela așteptări, dar vom spune lucrurilor pe nume, tocmai pentru că avem în spate o reprezentativitate. Nu voi ezita niciodată să intru în polemici dure și aprinse cu orice fel de lider politic sau administrativ. A sosit vremea ca pragmatismul să primeze”- a declarat preşedintele CNMR.

În luarea sa de cuvânt liderul CNMR a subliniat drept  prioritate, în preocupările sale Portul Constanţa, care ar trebui să devină principalul hub de la Marea Neagră, punctul central pentru transport maritim şi afaceri.

“Portul Constanța nu este suficient valorificat economic, inclusiv din cauza opoziţiei unor ţări din Uniunea Europeană, care doresc să îşi păstreze avantajele comerciale legate de transportul naval. În Europa și în lume, cele mai dezvoltate sunt orașele porturi. O altă perspectivă legată de portul Constanţa este de natură geostrategică şi de securitate, având în vedere prezenţa în zonă a partenerilor şi a investitorilor americani, la nivel militar şi economic. În acest context, Coaliţia Naţională pentru  Modernizarea României consideră că sunt foarte importante stabilitatea politică şi „curăţenia oamenilor care conduc acest oraş” şi, din acest motiv, se va pune presiune, „în mod pozitiv”, pe autorităţile oraşului Constanţa, pentru a atinge aceste obiective şi pentru a menţine, astfel, buna colaborare cu Statele Unite şi Uniunea Europeană. Dacă vrem să facem ceva, e nevoie să fim uniți. Nu înseamnă că nu există oameni de bună credință în sistem. Nu toți sunt la fel, există și excepții, dar vorbele nu înlocuiesc faptele”- a subliniat Cumpănaşu.

O idee lansată, pe parcursul discuţiilor libere purtate cu auditoriul din sală, de către contraamiralul de flotilă (rez) dr. Ion Custură, expert maritim – potrivit căruia scapă permanent din vedere, decidenţilor, faptul că nu este valorificată optim existenţa la Constanţa a două instituţii de învăţământ superior de marină, trei şantiere navale de mare capacitate şi cel mai mare port din Marea Neagră, ca dealtfel Dunărea şi conexiunea fluvială cu vestul Europei – a stârnit reacţia spontană a liderului CNMR. “Domnule amiral, ne-ați expus o idee extrem de importantă, prin care ne-ați dat un mesaj simplu: reînființarea flotei comerciale”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„O flotă comercială a României, cu un port cum este Constanța, poate să facă România de două ori cât este acum. Părerea că statul este un prost administrator, nu justifică înstrăinarea a orice, a flotei, a șantierelor navale, a infrastructurilor critice, a energiei electrice, a apei sau a apelor minerale. Avem nevoie de această flotă și, ca un oltean al dracului, mă voi bate până în pânzele albe pentru ca această flotă să existe și atunci, eu vă propun, domnule amiral să fiți cel care va coordona grupul de lucru cu ministerele de resort pentru crearea acestei flote. Marinarii români reprezintă singura grupă ocupaţională socio-profesională din România care, fără a lucra pentru angajatori români, repatriază în economia naţională peste 90% din câştigurile obţinute prin activitatea lor. Totodată, s-a afirmat aici că la Constanţa fiinţează două instituţii de învăţământ superior de marină, că avem cel mai mare port de la Marea Neagră şi trei-patru şantiere navale şi că în evidenţele oficiale sunt înregistraţi circa 18.000 de marinari români, adică 10% din forţa de muncă specializată pe plan european, dar că nu mai avem nici măcar o navă comercială cu pavilion naţional pe care studenţii să-şi facă stagiul de practică. Avem interese maritime şi fluviale care pot deveni interese economice şi pentru asta trebuie să ne batem, şi asta noi ştim cel mai bine să o facem. Voi susţine constituirea unui grup de lucru la Ministerul Transporturilor pentru realizarea acestor politici” – a conchis Alexandru Cumpănaşu.

 

 

Foto: Narcis Gaidargiu, Dan Cariga

3 comentarii la „CNMR – portdrapelul strategiei navale naţionale

  • 17 aprilie 2018 la 8:47
    Permalink

    Mă bucur nespus că am putut să răspund invitației dl. Costache Laurențiu și să particip la acest eveniment deosebit cu o mare încărcare patriotică, unde am putut să ridic problema reînființării flotei comerciale românești, ca expresie a intereselor noastre naționale la mare și fluviu. Am observat că foarte mulți m-au

    Răspunde
  • 17 aprilie 2018 la 9:08
    Permalink

    (Continuare): asimilat drept „expert maritim”. Nu neg faptul că am avut preocupări în domeniul strategiei navale, în ceea ce privește afirmarea, promovarea și apărarea intereselor naționale la mare și fluviu, dar asta nu cred că mă transformă automat în expert în adevăratul sens al cuvântului. Susțin în continuare ideea măreață a reînființării flotei noastre comerciale și cred că pot să particip la dezbateri pe tema strategiei navale naționale.

    Răspunde
    • 17 aprilie 2018 la 14:47
      Permalink

      Domnule amiral, atitudinea rezervată este benefică unui proiect de asemenea anvergură, în care e nevoie să fie atrași specialiști din mai multe domenii conexe, iar efortul să fie colectiv, dar pentru asta e nevoie de o foarte bună planificare și organizare, de aceea avem nevoie de dumneavoastră.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.