Clasa olimpică 49er
Prof.Octavian Țacu
În dorința de a prezenta cititorilor noștri clasele olimpice din yachtingul de performanță , capitol foarte dinamic, venim cu articolul de față. Subiectul, o clasă de veliere relativ nouă, “49 er “ ce a fost creată și brevetată de un australian, Julian Bethwaite , în anul 1995. În anul 1996 ISAF(Federația Internațională de Yachting) împreuna cu organizatorii olimpiadei australiene, decid includerea acestei categorii, în rândul claselor olimpice. Argumentele, afară de faptul că organizatorii olimpiadei au dreptul să propună o clasă de ambarcațiuni, au fost de ordin sportiv și de promovare a clasei. Nu putem ignora partea “economica”, ambarcațiunile de tip 49 er fiind mai puțin costisitoare decât cele din clasa FD care nu mai figurau în calendarul olimpic. Un FD marca Mader nou, complet echipat, costa cu aproximativ 8000 de euro mai mult decât un 49 er.
Denumirea de 49 vine de la lungimea sa, respectiv 4,9 m. Velieru, face parte din categoria bărcilor ”supravelate”, randa având 16 metrii pătrați, focul 5,1 iar spinnakerul 38. Cea de-a treia velă, este de fapt una asimetrică, cu o suprafață velica mare. În loc de tangon pentru spinnaker, ambarcațiunea este prevăzută cu un bonpres rabatabil. Catargul este curbat spre pupa de la a doua crucetă și este fabricat din fibră de carbon, la fel derivorul și safranul cârmei.
Echipajul bărcii este format din doi sportivi, cu funcții multiple în barcă. Ambii componenți ai echipajului trebuie să fie foarte rapizi și cu reale calități atletice, skipperului revenindu-i în plus responsabilitatea tactică a traseelor în timpul regatelor. Greutatea optimă a echipajului este între 135 și 145 kg. Spectaculozitatea acestei clase, constă din faptul că ambii membri ai echipajului folosesc “trapeze” pentru echilibrarea bărcii spre deosebire de clasa FD, unde trapezul este folosit doar de mus.Pe lângă cele două trapeze destinate echilibrării velierului pe diferite aluri de navigație, barca are și două evazări laterale(aripi) ,a căror rol este să mărească brațul pârghiei cu care acționează echipajul prins în trapeze. Coca bărcii cântărește 74,5 kg, fără derivor, cârmă și celelalte componente incluzând velatura și manevrele. Aceasta clasă nu este tolerantă cu erorile în manevre, poziția de navigație trebuie să fie cât mai aproape de orizontală. Bandarea duce la intrarea în apă a aripei de sub vânt și automat răsturnarea. La fel înârzierea în schimbarea bordului la volte . Pe traseele de vânt de pupa, navigația se face în alura de mare larg cu ampanări. Barca are o mulțime de școte, scripeți și reglaje pentru a manevra cele trei vele cât și bonpresul și dezvoltă viteze mari de navigație , ajungând să rămână în apă cam un sfert din cocă, atât în vânt strâns cât și pe aliuri purtătoare când se navigă cu toate velele. Vârful randei formează un unghi aproape de 90 de grade cu catargul. Randa este prevăzută cu balene transversale din bordul de fuga până în catarg și este confecționată din mylar cu numeroase întărituri. Ambarcațiunea mai are o particularitate constructivă , cârma având două eche de dimensiuni mari pentru fiecare bord, ușurând astfel manevra skipperului la volte.
Clasa 49 er este prezentă în multe țări cu yachting dezvoltat, având campionate atât pentru băieți cât și pentru fete. În România această clasă nu există. No comment. Pentru curioșii care vor să vadă cum arată 49 er, intrați pe you tube.
Vizionare plăcută!
Den var veldig fin, jeg likte din bedre enn den du linker til. Og slike pads er så populære, så de kan du nok trygt lage flere av ja. =)Ha en fin kveld. =)