CEAȚA NE-A DEZVĂLUIT “SPERANȚA”!
Comandor (rez) dr. Marian MOȘNEAGU •
Pe o ceață densă, de s-o tai cu cuțitul, de Ziua culturii naționale și a inegalabilului slăvitor al mării Mihai Eminescu, am purces în grabă spre Baza Nautică a Centrului Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV), unde s-a întrunit comisia de selectare a numelui modernului velier lansat la apă la finele anului trecut.
Ca urmare a inspiratului concurs de consultare publică lansat, marți, 17 decembrie 2019, de freneticul director general al CERONAV, dr. ing. Ovidiu Sorin Cupșa, pe pagina de Facebook a instituției, cu imboldul “Dă nume unei nave!”, nu mai puțin de 234 de repondenți au făcut propuneri dintre cele mai inspirate, originale și năstrușnice. Printre ele, nume de doamne, domni și domnișoare, foste nave comerciale și submarine nucleare, de pești și mamifere marine, denumiri geografice, regi, regine și șefi de stat, amirali, zei și divinități marine, cârciumi celebre din Constanța, porturi maritime și fluviale românești, vânturi, personaje de basm sau desene animate, aștri, păsări acvatice, luni ale anului, mări, peninsule, competiții sportive, date calendaristice ș.a.m.d.
Cei șapte membri ai comisiei de jurizare, alcătuită din dr. Carmen-Irene Atanasiu – redactor-șef “Marea Noastră”, Alexandra Cucu – “Replica”, Cristina Iliuță – Radio Constanța, Daniel Leancă – Antena 3, Emilia Mihăilă – Radio Sky, comandorul dr. Marian Moșneagu – redactor-șef “Magazin Nautic”, prezidată de ziaristul Ion Tița-Călin, au avut de ales, în final, între cinci propuneri: Regina Maria, Vela, Ariadna, Sofia și Speranța. În turul decisiv al scrutinului, am optat în unanimitate pentru Speranța, nume cu rezonanță în istoria cinematografiei românești și universale.
Inspirații câștigători ai concursului – în număr de – culmea! – tot 17 – sunt Angy Angy (?!), Iulian Banu, Gigel Braicovici, Dana Roxana Caraman, Radu Daniel Dina, Marius Victor Duca, Lisa Urdea Dulhac, Gabriel Dumitrescu, Anca Glogoveanu, Jan Hușcă, Emilia Oproaia, Daniel Petrus, Ileana Pologea și Mugur Vasile. Deoarece au existat și trei propuneri consonante, respectiv L’Esperance, Le Sperance și CERONAV Speranța, a completat galeria câștigătorilor tripleta Mariana Băleanu, Cătălin Ngy și Gabriela Scrioșteanu.
Așa cum au precizat organizatorii, Premiul concursului constă în invitația de a participa la o croazieră pe timpul probelor de mare în primăvara acestui an.
Cu o lungime de 9 metri, lățimea la cuplul maestru de 2,8 metri, randă și foc cu suprafață velică de 40 mp, velierul clasă A – maritimă și ape interioare – poate lua la bord șase persoane. Echipat cu echipamente moderne de propulsie, navigație și comunicații, acesta corespunde standardelor mondiale actuale de pregătire a navigatorilor de toate vârstele, profesioniști consacrați sau împătimiți ai navigației cu vele.
“Cu acest prim velier ne propunem să furnizăm două tipuri de cursuri: un curs mediu, de transmitere a cunoștințelor generale pentru ambarcațiunile cu vele și un curs după modelul englezesc și olandez, de mare clasă – a precizat în deschiderea ședinței de jurizare dr. ing. Ovidiu Sorin Cupșa, ambasador maritim IMO – International Maritime Organization. Practic, va fi mai mult decât un simplu curs care se adresează pasionaților sporturilor cu vele. Tehnicile și competențele pe care le vom furniza sunt inspirate de cele două modele occidentale. Potențialii noștri clienți sunt atât conaționalii de pretutindeni cât și practicanți ai sporturilor pe apă de pe piața Europei de Est. Dorim să menținem viu spiritul navigației cu vele, una dintre cele mai vechi și elegante forme de navigație din toate timpurile. Acest concurs de atribuire a numelui de botez unei asemenea ambarcațiuni este și o campanie discretă prin care dorim să atragem atenția constănțenilor și nu numai, asupra faptului că trăim într-un oraș maritim și trebuie să privim cu mai multă determinare și implicare ceea ce ne identifică și ne diferențiază. Acesta este principalul nostru atu – faptul că suntem o comunitate europeană la țărm de mare și trebuie să privim și dincolo de orizonturi. Trecutul, dar și viitorul orașului Constanța a fost și este legat totdeauna de mare” – a concluzionat pragmaticul director general Cupșa, autor, printre altele, al unui prețios album intitulat “Merchant Marine. The Story of a Silent Giant”.
Demn de reținut este și faptul că CERONAV organizează peste 200 de cursuri de evaluare, atestare, brevetare, certificare și instruire, fiind instituția cu cea mai bogată ofertă de cursuri de calificare și perfecționare la nivel european.
Promotor al unei noi strategii navale românești menită să relanseze renașterea flotei naționale, liderul CERONAV a subliniat perspectiva ca actualul guvern să susțină concret adoptarea Legii pavilionului național, care are deja girul Consiliului Concurenței și al Ministerului Transporturilor și a unei strategii navale mai coerente, precum și beneficiile legate de organizarea, în luna septembrie 2020, a unei conferințe internaționale, la care a fost invitat să participe însuși Kitack Lim, actualul secretar general sud-coreean al Organizației Maritime Internaționale.
De asemenea, Ovidiu Sorin Cupșa și-a reiterat susținerea pentru acordarea Bursei pentru cadeți și a evidențiat potențialul economico-financiar al resursei umane pe care o întruchipează navigatorii români de pretutindeni, ofițeri sau nebrevetați, dintre care circa 35000 de pe raza municipiului și județului Constanța, care aduc anual peste un miliard de euro în țară.
Împărtășind speranța aceleiași echipe de performeri manageri și experți din familia CERONAV că într-un viitor nu prea îndepărtat vom putea fi provocați să dăm și alte nume primelor nave comerciale din noua flotă civilă a României euro-atlantice, închei în aceeași notă optimistă care a marcat acest început de an:
Cum nu este anecdotă –
Pledoaria pentru flotă,
Azi s-a relansat povața:
Să începem cu “SPERANȚA”!
Foto: Octavian-Mihail ȘERBĂNESCU