Agenția Europeană de Siguranță Maritimă – exemplu de succes al cooperării europene

 Clc dr. Marin Chintoan Uţă

 Agenția Europeană de Siguranță Maritimă (EMSA- European Maritime Safety Agency) a fost creatăîn anul 2002 pentru a sprijini Comisia Europeanăși țările membre ale Uniunii Europene în îmbunătățirea standardelor de siguranță maritimă și prevenire a poluării în apele maritime europene. După primii ani de consolidare, în Brussel, în 2006 Agenția și-a mutat sediul operaţional la Lisabona, unde funcționează și azi.

 De-a lungul celor peste 10 ani de activitate, EMSA s-a dezvoltat în mod continuu, atât organizațional cât și operațional, ajungând azi să joace un rol fundamental în promovarea celor mai bune standarde de siguranță maritimă nu numai în Europa dar și la nivel global.

Cu un buget anual de peste 50 milioane de Euro și un număr de circa 250 de angajați, Agenția desfășoară două categorii de activități principale: monitorizarea implementării legislației maritime a Uniunii Europene de către toate statele membre și furnizarea de asistentă tehnică și operațională în monitorizarea traficului maritim și în prevenirea poluării.

 Experții Agenției vizitează în mod regulat toate statele membre pentru a verifica modul în care acestea implementează legislația maritimă europeană, identificând potențialele zone de perfecționare și armonizare a activității administrațiilor sau autorităţilor maritime naționale. Agenția planifică şi efectuează anual peste 100 de vizite și inspecții într-o gamă largă de domenii ce includ: – instituțiile de pregătire și certificare a personalului navigant, societățile de clasificare a navelor, producători de echipamente maritime, administrații portuare responsabile de implementarea sistemelor de securitate maritimă, servicii de Flag și Port State Control sau sistemele naționale de dirijare a traficului maritim.

Activitatea de inspecție este completată de un program intens de cursuri de pregătire, seminarii de lucru şi schimburi de experiență. Anual, EMSA organizează circa 50 de astfel de evenimente în care antrenează și perfecționează sute de angajați ai administrațiilor maritime naționale. Rezultatul acestor activități este filtrat prin prisma perfecționării continue a cadrului legislativ european, rezultând astfel modificări, îmbunătățiri sau emiterea de noi Directive UE, ghiduri și recomandări pentru implementare sau noi politici de dezvoltare, pentru viitor.

În multe domenii, UE și EMSA sunt lideri în promovarea sau menținerea standardelor maritime. Notabile sunt exemplele de legislație pentru controlul emisiilor nocive la navele maritime (Dir. 2012/33/EU referitoare la utilizarea combustibililor cu conținut redus de sulf), controlul casării și tăierii navelor vechi, sau implementarea armonizată a inspecțiilor Port State Control.

 În domeniul tehnic și operațional, EMSA a dezvoltat cele mai complete și performante sisteme de monitorizare a traficului maritim. Agenția operează sistemul SafeSeaNet (SSN) care conectează peste 700 de stații de recepție AIS (Automatic Identification System) amplasate de-a lungul coastelor UE, ce permite monitorizarea în timp real a navigației costiere din jurul Europei. Peste 17 000 de nave sunt prezente în apele Europene, în fiecare zi, voiajele și raportările obligatorii fiind monitorizate prin intermediul acestui sistem (vezi fig. 1 și 2)

  Fig 1

   Fig. 1 a€“ traficul maritim zilnic în apele EU (SSN)

fig 2

 Fig. 2 a€“ monitorizarea unui voiaj

 Alte sisteme dezvoltate și operate de agenție includ monitorizarea prin satelit a traficului și a poluărilor maritime. Prin intermediul acestor sisteme EMSA monitorizează în permanenţă poziția tuturor navelor sub pavilioane UE (cca 9000 de nave) la nivel global (fig. 3).

    fig 3

 Fig. 3 a€“ monitorizarea navelor UE la nivel global

 Monitorizarea poluării maritime se face prin intermediul imaginilor radar prin satelit și este axată în principal pe zonele adiacenteUniunii Europene. Sistemul, cunoscut sub numele de CleanSeaNet (CSN) utilizează anual peste 2000 de imagini satelit cu care detectează potențialele poluări ilegale sau accidentale efectuate de navele maritime sau platformele de producție petroliferă. Acesta este cel mai performant sistem de detecție prin satelit din întreagă lume, fiind capabil să alerteze autoritățile costiere în maximum 30 de minute de la momentul captării imaginii, permițând astfel intervenția promptă asupra poluării și a poluatorului. Sute de poluări continuă să fie detectate în fiecare an (fig. 4).

 fig 4

 Fig. 4 a€“ poluări detectate de CSN

Toate aceste servicii pot fi oferite într-o gamă largă de combinații funcție de cerințele utilizatorilor din statele membre. Această capacitate, de a integra diferite surse de informații, este extrem de apreciată de către utilizatori deoarece aceştia pot să-și configureze imaginea traficului maritim funcție de necesitățile operative. În prezent EMSA a dezvoltat una dintre cele mai avansate platforme tehnice pentru integrarea și furnizarea de informații maritime, capabilă de a procesa toate tipurile de informații disponibile într-o manieră coordonată și corelată (fig. 5).

  fig 5

 Fig. 5 a€“ sistemul integrat de informații maritime al EMSA

 Utilizând această platformă, agenția furnizează servicii de informații maritime către peste 3000 de utilizatori din toate statele membre UE, precum și către alte agenții UE cu activitate în domeniu maritim, cum ar fi: EU NAVFOR – forțele armate UE ce acționează în Oceanul Indian contra pirateriei; EFCA – Agenția Europeană pentru Controlul Pescuitului, în sprijinul monitorizării pescuitului ilegal; sau FRONTEX – Agenția UE pentru Monitorizarea Frontierelor.

 În plus față de aceste sisteme de informații maritime, Agenția mai coordonează și o flotă de nave de intervenție împotriva poluării. În prezent, aceasta constă într-un număr de 18 nave distribuite de-a lungul coastelor UE (vezi fig. 6), gata să sprijine intervenția statelor costiere în cazul unei poluării grave (fig 6 ).

fig 6

 Fig. 6 a€“ distribuția navelor anti-poluare coordonate de EMSA

 Având la bază aceste realizări, Agenția lucrează în continuare în strînsă legătură cu statele membre și Comisia UE în îmbunătățirea standardelor și serviciilor maritime viitoare în conformitate cu noile politici maritime ale Uniunii Europene (Politica Maritimă Integrată) și internaționale (conceptul IMO e-Navigation).

În prezent cinci specialişti români activează în cadrul Agenției, George Suciu şi Marian Cîrnat – ambii, Project Officer la Serviciul nave anti-poluare, Mircea Udrea – Senior Project Officer pentru inspecţii STCW la centrele de pregatire şi certificare a personalului navigant, Diana Dinu – Asistent Administrative, în domeniul administrativ-financiar şi subsemnatul în sistemele informaționale maritime, coordonator al EU LRIT Data Centre (Centrul european de monitorizare prin satelit a navelor sub pavilion UE), CleanSeaNet (Centrul european de monitorizare prin satelit a poluărilor maritime) și IMDatE (platforma EMSA pentru furnizarea serviciilor maritime integrate).

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.