NAVROM – O flotă pierdută în furtuna tranziţiei

Interviul poate fi urmărit pe NauticaTV

Episod 0 – Intro
Mărturiile Shogunului – Episodul 1
Mărturiile Shogunului – Episodul 2
Mărturiile Shogunului – Episodul 3
Mărturiile Shogunului – Episodul 4
Mărturiile Shogunului – Episodul 5
Mărturiile Shogunului – Episodul 6
Mărturiile Shogunului – Episodul 7
Mărturiile Shogunului – Episodul 8
Mărturiile Shogunului – Episodul 9
Mărturiile Shogunului – Episodul 10
Mărturiile Shogunului – Episodul 11

prof. Dan Mihăescu

Pornind de la corăbiile medievale, pânzarele Despotatului Dobrogei, Ţării Româneşti şi Moldovei, ce dispar odată cu cucerirea litoralului românesc de către Imperiul Otoman, Flota comercială maritimă a României a cuprins vasele maritime şi fluviale care, începând cu anul 1859, au arborat pavilionul românesc în locul celui turcesc.

După această dată, navele Principatelor Unite, cu porturi de bază la Galaţi şi Brăila încep să deservească în special linia Galaţi-Constantinopol.

După 1878 (anul revenirii Dobrogei la România) apare primul embrion al viitoarei flote comerciale române, prin înfiinţarea Serviciului Maritim Român (cu sediul central la Bucureşti şi baza operativă la Constanţa). Gândit de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, care n-a mai apucat să-şi pună în practică iniţiativa, în 1895, se înfiinţează Serviciul Maritim Român (SMR), pe baza unui decret al Regelui Carol I, datat 7 iunie 1888. Pentru funcţionarea SMR au fost achizitionate navele “Meteor” şi “Medeea”. În acelaşi timp, încă din 1872, la Galaţi se înfiinţase deja Şcoala Flotilei, pentru pregătirea ofiţerilor de marină.

NAVROM

NAVROM a fost o companie de stat de navigaţie maritimă şi fluvială, înfiinţată în februarie 1955, care avea în subordine toate navele româneşti.

La 10 ani de la înfiinţare, compania a fost subordonată Direcţia Navigaţiei Marine (DNM), care la rândul ei se afla sub tutela Ministerului Transporturilor, prin Direcţia Generală a Navigaţiei Civile şi Telecomunicaţiilor.

În 1978 NAVROM se divizează în două companii de stat de navigaţie: una care avea în exploatare flota maritimă, NAVROM – Constanţa, iar cealaltă care avea în subordine flota fluvială, NAVROM – Galaţi. Cele două companii au activat până în 1990, an în care au fost divizate în mai multe companii de navigaţie, după specificul flotelor pe care le deţineau: Navrom, Romline şi Petromin – cu activitate maritimă, întreprinderile de navigaţie Galaţi, Giurgiu, Turnu Severin – cu activitate fluvială.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.