ISTORII ALE COMPETIȚIILOR: Curse de iahturi în jurul lumii

 AGERPRESRoxana MIHORDESCU 

Între cele mai faimoase curse de iahturi în jurul lumii se numără: Sunday Times Golden Globe Race, organizată în 1968-1969 (prima cursă de iahturi în jurul lumii), Vendée Globe (inițiată în 1989 de Philippe Jeantot), Global Challenge, The Race (organizată în anul 2000 de Bruno Peyron), Oryx Quest (organizată în 2005, cu pornire din Qatar), Volvo Ocean Race și Clipper Round the World Yacht Race.

Foto Daniel Stoenciu

Foto: (c) DANIEL STOENCIU / AGERPRES ARHIVA

Prima navigare în jurul lumii a aparținut exploratorului Juan Sebastián Elcano și membrilor rămași din echipajul lui Fernando Magellan, care au încheiat călătoria în 1522. Joshua Slocum a finalizat prima călătorie efectuată de un singur om, în 1898.

Cele mai multe curse sau încercări ale unor cutezători ce pornesc singuri în călătoria pe apă pleacă din Europa.

Datorită configurației continentelor, călătoria pe apă în jurul lumii include ocolirea continentului Antarctia, navigarea pe la sud de Capul Horn, Capul Bunei Speranțe și Capul Leeuwin. Din 1918, Canalul Panama reprezintă o opțiune de navigare. Călătoria spre Est, prin emisfera sudică, este favorizată de curenții dominanți, mulți comandanți de iahturi preferând această rută.

Competiția Clipper Round the World Race, în plină desfășurare
Cea mai recentă ediție a competiției a început la 1 septembrie 2013, în portul St Katharine Docks, Londra, și în prezent, iahturile concurează pe segmentul Singapore — Qingdao, China.

[youtube]o8AV3En50VU[/youtube]

Cursa de iahturi Clipper Round the World Race a fost inițiată în 1995 de navigatorul englez Robin Knox-Johnston, primul om care a făcut înconjurul lumii pe apă, fără oprire, în 312 zile, între 14 iunie 1968 și 22 aprilie 1969.

Împreună cu William Ward, Sir Robin Knox-Johnston a înființat Clipper Ventures, compania care organizează cursa. Mai mulți directori s-au alăturat afacerii odată cu dezvoltarea sa, dar Knox-Johnston, alături de Ward și Jeremy Knight, care s-a alăturat în 1998, formează nucleul conducerii și în prezent sunt singurii directori.

Evenimentul Clipper Round the World Yacht Race este o șansă pentru amatori să navigheze în jurul lumii, aceștia ajungând membri ai echipajelor. Organizatorii dețin o flotă formată din 12 iahturi identice și aduc comandanți pentru fiecare dintre ambarcațiuni. Echipajul se poate înscrie pentru cursa integrală sau pentru unul sau mai multe segmente. În cursa de iahturi se folosesc iahturi mai ușoare și mai rapide decât la alte competiții, iar rutele urmează curenții predominanți. Echipele concurează pentru trofeul din cristal Times Clipper 2000.

Durata unei competiții este de până la 12 luni și din 1996 până în 2002 s-a desfășurat de-a lungul a doi ani, apoi a luat o pauză un an și au urmat starturi în 2005, 2007, 2009 și 2011.

Din 1996, Cursa Clipper a adunat peste 2.000 de participanți din domenii și laturi diferite ale sociețății, pe care i-a transformat în competitori de cursă lungă. Aproximativ jumătate dintre ei nu au experiență de navigare, iar 40% sunt, în general, femei.

La cursa inaugurală, iahturile nu au avut înscrise numele sponsorilor. În 2000, publicația ”The Times” s-a implicat ca sponsor și a numit competiția ”proiectul mileniului”. Atunci, evenimentul a fost redenumit ”The Times Clipper 2000 Race” și pentru prima dată, iahturile au fost susținute de orașe din Marea Britanie. William Ward a extins conceptul din 2002, incluzând și alte orașe din lume ca sponsori. Competiția generează în prezent cele mai mari randamente pentru investițiile sponsorilor, în comparație cu alte evenimente similare.

watermark                             

Foto: (c) DANIEL STOENCIU / AGERPRES ARHIVA

La prima competiție, numărul spectatorilor de la start a fost modest, însă în 2009-2010 la start au asistat aproximativ 150.000 de spectatori, iar numărul global de persoane la care a fost expusă cursa a fost estimat la 470 de milioane.

Flotele participante la cursele din 1996, 1998, 2000 și 2002 au fost formate din iahturi ”Clipper 60” (cu o lungime de 60 de picioare—aproximativ 18 metri), iar din 2005 s-a introdus o nouă flotă de iahturi Clipper 68, construite în China. Modelul Clipper 68 a fost retras din competiție după cursa 2011-2012. În 2013, în competiție au intrat iahturi Clipper 70, proiectate de Tony Castro Naval Architects. Cele 12 iahturi Clipper 70 au fost construite de Mazarin Yachts din Qingdao, China, pentru cursa 2013-2014. Iahturile au o lungime de 23 de metri.

Prima cursă, din 1996, a început din Plymouth, Marea Britanie și a continuat cu porturile Madeira, Fort Lauderdale, Panama, Galapagos, Hawaii, Yokohama, Shanghai, Hong Kong, Singapore, Insulele Seychelles, Durban, Cape Town, Salvador (Brazilia), Insulele Azore. Pe prima poziție s-a clasat iahtul Ariel, condus de Ras Turner.

În 1998, competiția a fost câștigată de iahtul cu același nume, condus de Alex Thompson, cel mai tânăr comandant care a câștigat o cursă în jurul lumii, la doar 24 de ani.

Cursa din 2000 a avut startul în portul Portsmouth, iar oprirea din Insulele Azore a fost înlocuită cu New York, iar pentru a compensa distanța în plus de la Insulele Seychelles către Durban și Cape Town s-a introdus ruta Mauritius — Cape Town. Cursa ar fi trebuit să includă porturile Yokohama și Shanghai, dar o furtună la Est de Golful Tokio, în martie 2001, provocat avarii la mai multe ambarcațiuni. Pentru că timpul necesar pentru reparații depășea valabilitatea vizelor pentru China, cursa s-a desfășurat de la Yokohama la Naha, capitala insulei japoneze Okinawa. După mai multe modificări pe traseu, iahtul Bristol, condus de Bob Beggs, a ieșit învingător.

[youtube]nlWmJYMcnjM[/youtube]

Ediția din 2002 a fost a patra și ultima circumnavigație pentru flota Clipper 60. Punctul de start a fost mutat la Liverpool, unde 40.000 de spectatori au venit să admire ambarcațiunile, în pofida unei întârzieri de 24 de ore din cauza furtunilor din Marea Irlandeză. La fel ca în anul 2000, încercarea de a ajunge la Shanghai a eșuat, de data aceasta din cauza retragerii acordurilor de acostare. Mai mult, de-a lungul drumului, competitorii au fost amenințați de virusul SARS și iahturile au fost forțate să găsească un alt port, în apropiere de Singapore. Insula indoneziană Batam a fost soluția de moment, iar incidentul a determinat statul Singapore să participe cu un iaht la următoarea competiție. Iahtul Jersey, condus de Johnathan Brockhouse, Ed Green și Simon Rowel a fost câștigătorul competiției.

În 2005, în competiție au intrat și mai multe iahturi internaționale, sponsorizate de Victoria, Canada, Qingdao, Durban, New York, Singapore și Australia de Vest. Cursa din 2005 a reprezentat prima circumnavigație de la Est la Vest. Pentru prima dată, un segment a trecut prin Oceanul Antarctic, între Durban (Africa de Sud) și Freemantle (Australia) și un altul prin Pacificul de Nord, între Qingdao și Victoria (Canada).

[youtube]6s0pMKjQhx4[/youtube]

Programul de navigație a fost afectat după ce Glasgow Clipper a raportat probleme în Marea Chinei de Sud și a deviat traseul prin Golful Subic, în Filipine. Și restul flotei a urmat același parcurs, ceea ce a determinat o întrerupere de șase săptămâni. Programul revizuit a exclus oprirea în Yokohama și a mutat oprirea din Caraibe de la Curaçao la Jamaica. Iahtul ”westernaustralia.com”, condus de Dave Pryce și Mark Preedy, a avut cel mai bun rezultat la final.

Și în competiția 2007-2008 au survenit schimbări, atât în flotă, cât și la rută și opriri. Ambarcațiunea New York, condusă de Jerry Crew și Duggie Gillespie s-a clasat pe primul loc.

Cursa din 2009-2010 a început din orașul Hull (Kingston upon Hull), Estuarul Humber, la 13 septembrie 2009. Concursul a fost câștigat de iahtul ”Spirit of Australia”, condus de Brendan Hall, la 17 iulie 2010, când ambarcațiunile s-au întors în portul Hull.

În competiția Clipper 2009-2010 membrii echipajelor au acoperit 41 de naționalități, au reprezentat 230 de profesii diferite și au avut vârste cuprinse între 18 și 69 de ani. Mulți dintre ei și-au dus mai departe pasiunea pentru mare, ambarcațiuni, vacanțe petrecute navigând și alte activități în domeniu.

În competiția din 2011-2012, iahturile au plecat din Ocean Village, la 31 iulie 2011, iar cursa a început din Solent. Cursa a durat un an întreg și a acoperit aproximativ 40.000 de mile marine (74.080 km). Și această cursă s-a soldat cu evenimente. Mai multe iahturi au întâmpinat probleme la transmisia cârmei, cea mai gravă determinând retragerea echipajului iahtului Singapore de pe segmentul către Noua Zeelandă. În timpul cursei 9, de la Qingdao către California, un incident în care a fost implicat iahtul Geraldton Western Australia a captat atenția presei internaționale, după ce nava de coastă americană Cutter Bertholf a salvat doi dintre cei patru răniți din echipaj. Ruta a fost din nou modificată, iahturile ajungând în Australia de Est și Noua Zeelandă, pentru prima dată, înainte să acosteze în portul din Singapore. Echipajul iahtului Gold Coast Australia, condus de Richard Hewson, a fost câștigătorul trofeului.

[youtube]uYQ_-OJ4W1Y[/youtube]

Ultima competiție a început la 1 septembrie 2013, în portul St Katharine Docks, Londra, iar startul s-a dat în următoarea zi. Cinci dintre iahturile din competiție au schimbat tradiția, fiind sponsorizate de companii, nu de orașe sau state. Echipajele participante sunt conduse de Damian Parnham (Australia, 48 de ani), Pete Stirling (Marea Britanie, 47 de ani), Patrick van der Zijden (Olanda, 43 de ani), Simon Talbot (Marea Britanie, 43 de ani), Gareth Glover (Marea Britanie, 36 de ani), Chris Hollis (Australia, 33 de ani), Eric Holden (Canada, 33 de ani), Sean McCarter (Irlanda de Nord, Marea Britanie — 31 de ani), Vicky Ellis (Marea Britanie, 30 de ani), Oliver Cotterell (Marea Britanie, 27 de ani), Richard Gould (Marea Britanie, 26 de ani) și Matt Mitchell (Marea Britanie, 26 de ani).

Segmentele cursei sunt: 1—start: Londra, Marea Britanie, finnish: Brest, Franța, 2—Brest, Franța—Rio De Janeiro, Brazilia, 3—Rio De Janeiro, Brazilia — Cape Town, Africa de Sud, 4—Cape Town, Africa de Sud—Albany, Australia, 5—Albany, Australia—Sydney, Australia, 6—Sydney, Australia—Hobart, Australia, 7—Hobart, Australia — Brisbane, Australia, 8—Brisbane, Australia—Singapore, 9—Singapore — Qingdao, China, 10—Qingdao, China—San Francisco, SUA, 11—San Francisco, SUA—Panama, 12—Panama—Jamaica, 13—Jamaica—New York, SUA, 14—New York, SUA—’Derry’ Londonderry (Irlanda de Nord), 15—’Derry’ Londonderry—Den Helder, Olanda, 16—Den Helder, Olanda—Londra, Marea Britanie.

În prezent, competiția a ajuns la cursa cu numărul 9: Singapore — Qingdao, China (care avea ca prag estimat pentru sosire data de 7 martie). Următoarea cursă ia startul pe 16 martie.

03111836-112502967

Foto: (c) http://www.clipperroundtheworld.com/gallery/68/1303

GREAT Britain (comandant Simon Talbot), Mission Performance (Eric Holden) și Derry~Londonderry~Doire (Sean McCarter) au fost echipajele care au intrat în portul Qingdao din China, la 10 martie. Din cauza vântului, cursa pe acest segment a fost redusă, pentru a-i ajuta pe cei care încă nu au ajuns la linia de sosire. Iahtul GREAT Britain a avut cel mai bun timp: 5 zile, 6h și 20min, fiind urmat de Derry~Londonderry~Doire și Mission Performance. La 11 martie, a mai ajuns în port iahtul Invest Africa.

Volvo Ocean Race
Volvo Ocean Race a început în 1973 și este una din cele mai cunoscute competiții de iahting în jurul lumii. De asemenea, premiul cursei este unul din cele mai râvnite din domeniul sportului. Ajunsă la 12-a ediție, competiția 2014-2015 este încă în pregătire. Totuși, se știe că premiile vor fi decernate în funcție de punctajele obținute la etapele individuale, și nu neapărat în funcție de timpul înregistrat. Regulile privind sistemul de calcul urmează să fie publicate.

[youtube]7A7XJLhRVVE[/youtube]

Istoria spune că Guy Pearce și Anthony Churchill au fost inspirați de reușita lui Robin Knox-Johnston și și-au prezentat planul de a înconjura Pământul cu echipaje de navigație Asociației Regale de Navigație din Marea Britanie, care a acceptat să organizeze cursa. În 1973, 17 ambarcațiuni cu 167 de navigatori au părăsit portul Solent și au pornit spre Cape Town. Din nefericire, la prima ediție au avut loc și evenimente tragice, trei navigatori pierzându-și viața, dar lecțiile învățate au contribuit la evoluția activităților sportive.

În prezent, iahturile sunt fabricate din materiale folosite la navetele spațiale, iar vitezele atinse diferă considerabil față de cele de la începuturi. În 1973, iahtul Pen Duick VI, condus de Eric Tabarly, a atins cea mai mare viteză, parcurgând 305 mile în 24 de ore. În 2008, Ericsson 4, condus de Torben Grael a ajuns la 596,6 mile în același interval.

La ultima ediție, Trofeul Volvo Ocean Race a fost câștigat de Franck Cammas, care a condus echipajul Groupama până la victorie, în iulie 2012.

Globall Challenge
Globall Challenge a reprezentat o cursă de iahturi în jurul lumii, organizată de Challenge Business, companie înființată, în 1989, de Chay Blyth (primul om care a circumnavigat globul fără oprire către Vest, în 1971). Traseul acoperea o distanță de 29.000 de mile marine (54.000 km). Ruta de navigație s-a schimbat în timp, pentru a trece prin mai multe porturi. În competiția 2004-2005, startul s-a dat la Portsmouth (Marea Britanie) și opririle au inclus porturile din Buenos Aires (Argentina), Wellington (Noua Zeelandă), Sydney (Australia), Cape Town (Africa de Sud), Boston (SUA) și La Rochelle (Franța), înainte de întoarcerea în Portsmouth.

[youtube]LzSwhaECG28[/youtube]

Evenimentul se considera ”Cea mai dură cursă de iahturi din lume” și reprezenta provocarea supremă pentru navigatorii amatori. Organizația umanitară oficială în numele căreia s-au desfășurat cursele a fost ”Salvați Copiii”. Pentru că nu a reușit să aibă un sponsor titular, compania organizatoare a intrat sub administrare specială în 2006, iar flota de iahturi a fost scoasă la vânzare.

AGERPRES/ (Documentare—Roxana Mihordescu, editor: Horia Plugaru)

                                                                                                         

 

 

One thought on “ISTORII ALE COMPETIȚIILOR: Curse de iahturi în jurul lumii

  • 14 aprilie 2014 la 18:00
    Permalink

    Stimata Doamna,
    Laudabila compilatia dumneavoastra din lumea yachtingului.
    Din fericire in acest „segment”al curselor de barci cu panze un roman este mare personalitate .Cred ca ar fi bine daca puteti studia si adauga cateva randuri despre compatriotul nostru Jimmy Cornell.

    Cu stima
    Prof. Octavian Tacu

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.